Cestujúci mali problém dostať sa do lietadiel. Čakať museli hodiny aj v daždi. Chaos na letiskách stál stovky miliónov libier.
FOTO – REUTERS
aerolinky okolo 50 miliónov libier (vyše 2,8 miliardy korún) denne. Celkové náklady tak do utorňajšieho večera dosiahli 300 miliónov libier.
Väčšina aeroliniek sa domnieva, že letisková spoločnosť BAA bola zle pripravená na bezpečnostné opatrenia a stav núdze, preto sa zrušili či meškali stovky letov. Analytici hovoria, že aerolinky by mohli od BAA, ktorá prevádzkuje ďalších sedem letísk v Británii, požadovať ako náhradu celých 300 miliónov libier.
BAA podľa aeroliniek príliš pomaly reagovala na prísne bezpečnostné opatrenia vlády, keď si cestujúci nesmeli vziať na palubu batožinu. Dodnes tiež nebola schopná vrátiť prevádzku na letisku Heathrow a plánované odlety do bežného stavu.
Spoločnosť BAA nedávno kúpil španielsky stavebný gigant Ferrovial, ktorý považuje obvinenie za nesprávne a nespravodlivé. Majiteľ BAA zdôraznil, že Heathrow, na ktoré sa vznáša hlavná vlna kritiky, má kapacity najviac na 55 miliónov cestujúcich ročne, ale musí ich vybaviť 68 miliónov. Firma sa už niekoľko rokov snaží zvýšiť kapacitu letiska, ale má problémy pre bezpečnostné opatrenia, ktoré sa musia plniť. Mimoriadne bezpečnostné opatrenia z minulého týždňa sa tiež nedali uskutočniť bez výrazných obmedzení v doprave.
BAA v snahe obmedziť zápchy na letiskách nariadila aerolinkám, aby znížili počet odletov o 20 až 30 percent denne. Požiadavku v utorok zrušila, British Airways však už zrušili 20 percent letov a varovali, že pre neschopnosť BAA budú zrejme musieť rušiť i ďalšie. Zvažujú, že budú žiadať od BAA náhradu. Aj aerolinky Virgin Atlantic Airways oznámili, že zvažujú všetky možnosti a chcú rokovať s BAA o náhradách.
Iba nízkonákladová spoločnosť easyJet oznámila, že nemá v pláne žiadať odškodnenie. Hovorkyňa Samantha Dayová vyhlásila, že podľa názoru firmy sa BAA vyrovnala s krízou najlepšie ako mohla, a pre odvetvie by bolo lepšie rokovať, ako sa s podobnými problémami vyrovnať v budúcnosti.