Nápisy na železničných staniciach sú len v slovenčine. FOTO - ARCHÍV SME |
dcovia IC vlakov však podľa Miloša Čikovského zo Železničnej spoločnosti musia vedieť aspoň jeden cudzí jazyk.
Na staniciach vie komunikovať v akomkoľvek jazyku (väčšinou v maďarčine alebo v nemčine) len desať percent pracovníkov pri predaji lístkov, v zákazníckych centrách či v informačných kanceláriách.
Železničná spoločnosť chcela podľa Čikovského 500 pracovníkov poslať na jazykový kurz, ale rátali s peniazmi z Európskeho sociálneho fondu. Ten však zatiaľ nevydal ani výzvy na podávania žiadostí, takže kurz sa odkladá.
Spoločnosť vydala aspoň pokyny, ako sa majú pokladníci, informátori či vlakové čaty správať. "Uvedomujeme si, že podľa ich vystupovania sa posudzuje celá naša spoločnosť," hovorí Čikovský.
Cudzincom môže robiť problémy aj vnútorný informačný systém na staniciach. Označene KVC (komplexné vybavenie cestujúcich) im veľa nehovorí, úschovne batožín a iné dôležité miesta sú väčšinou označené len medzinárodnými logami, bez cudzojazyčných názvov.
Situáciu do istej miery komplikuje rozloženie zodpovednosti medzi dve spoločnosti. Kým budovy vrátane informačného systému patria Železniciam SR, pracovníci predajní lístkov i sprievodcovia sú zamestnancami Železničnej spoločnosti.
Hlásenia v staniciach majú na starosti Železnice SR. " To, v akom jazyku okrem slovenčiny sa na tej-ktorej stanici hlási, závisí od počtu cestujúcich, množstva prepravy, či od toho, či ide o pohraničnú stanicu, či v stanici zastavujú medzinárodné, alebo IC vlaky. V staniciach k tomu pristupujú veľmi flexibilne, ak do košickej stanice príde vlak z Maďarska, majú pripravené aj hlásenie v maďarčine," tvrdí Dana Filová zo Železníc SR.
Niekde sú hlásenia stále robené prostredníctvom operátorov, inde sú už vopred nahrané, ktoré podľa Filovej nie je problém operatívne zaradiť aj v cudzom jazyku.
Na piktogramy v priestoroch staníc sú vraj tiež vypracované pravidlá. Prinajmenšom príchody a odchody vlakov musia byť označené aj v nemeckom a anglickom jazyku. Ak si však chce Železničná spoločnosť v stanici umiestniť napríklad navigačnú tabulu k pokladniciam, v ktorých pracujú ich zamestnanci, musí o to požiadať vlastníka budovy - Železnice SR,
"Z našej strany nie je problém," tvrdí Filová.