Mali by nám dotyky kolegov lichotiť?

Šéf vás občas rozmarne tľapne po zadku - a vám sa to nepáči... Nie ste náhodou precitlivelá? "Obťažovaniu akoby sa..

O tematiku sexuálneho obťažovania sa zaujímajú najmä ženy, muži akoby nerozumeli, čo je také hrozné na "dvorení". FOTO - ARCHÍV SME

Šéf vás občas rozmarne tľapne po zadku - a vám sa to nepáči... Nie ste náhodou precitlivelá? "Obťažovaniu akoby sa neprikladala dosť veľká závažnosť," hovorí psychologička Mária Chaloupková, autorka a odborná garantka projektu Sexuálne obťažovanie na pracovisku. "Jednoducho sa povie, že chlapi sú už takí, pokúšajú sa. A žene by to malo lichotiť. Málokedy sa uvažuje o tom, že aj toto je násilie."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

I keď sa niekedy hovorí, že sexuálne obťažovanie alebo harasment je okrajovým nedôležitým javom, odborníci tvrdia, že vôbec nie je zanedbateľným problémom. Tejto téme urobil veľmi zaujímavú reklamu film Disclosure, s Michaelom Douglasom a Demi Moorovou v hlavných úlohách. Upozornil na to, že aj sebavedomý odborník-muž môže zažiť ťažké chvíle vďaka sexuálnemu obťažovaniu a vydieraniu.

V skutočnosti má negatívnu skúsenosť s obťažovaním oveľa viac ľudí, ako sa bežne udáva. "Podľa jednej európskej štúdie zažilo sexuálne obťažovanie 40 až 50 percent žien a okolo 10 percent mužov," pokračuje Mária Chaloupková. "Mnoho obetí sa však ku svojim zážitkom ani neprizná: mužom sa väčšinou zdá absolútne neprimerané, aby sa priznali napríklad k tomu, že žena im dala nemravný návrh a oni boli z toho zhnusení a ženy sa boja toho, že ich okolie odsúdi." Podľa zistení psychológov sa okolie často obráti proti obeti harasmentu tvrdením, že situáciu zapríčinila vlastným obliekaním alebo správaním.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším dôvodom mlčanlivosti ľudí, ktorých sexuálne obťažovali kolegovia alebo nadriadení, je strach zo straty zamestnania. Mnohí sa obrátia na odborníkov so žiadosťou o pomoc, až keď im obťažovanie spôsobuje značné psychické a fyzické problémy. "Úlohou psychológov je obete vypočuť a poinformovať ich o možných právnych krokoch, ale najmä sa snažiť pochopiť ich problémy a netraumatizovať ich nejakou paušálnou radou," hovorí Mária Chaloupková.

O tematiku sexuálneho obťažovania sa zaujímajú najmä ženy - muži akoby nie celkom rozumeli tomu, čo je také hrozné na "dvorení". "Raz som v rámci jednej debaty povedala: predstavte si, ako by ste sa cítili, keby vám napríklad šéfka siahla do rozkroku. A až vtedy som zbadala na mužoch pobúrenie," hovorí Mária Chaloupková.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom je fakt, že hranice toho, čo je prípustné a čo nie, nie sú vlastne celkom jasné. "Vodítkom by malo byť to, že správanie obťažovateľa obeti prekáža - ak predsa určité reči, posunky alebo návrhy považujem za dvorenie, nebudem sa na ne sťažovať," tvrdí psychologička.

Aj preto začnú organizátori projektu v blízkej budúcnosti ponúkať zamestnávateľom kurzy na zvyšovanie rodového povedomia. "Dnes už majú totiž zamestnávatelia pomerne veľkú zodpovednosť pri riešení prípadov obťažovania, vrátane odškodnenia obetí," upozorňuje Mária Chaloupková. "Mnohí si však zrejme zatiaľ túto povinnosť neuvedomili, i keď príslušné zákonné normy platia už trištvrte roka."

V Európe aj v Spojených štátoch amerických sa stále viac organizácií zaoberá vypracovaním stratégie, ktorá by sexuálnemu obťažovaniu zabránila. Okrem zdravotných následkov pre obete, má totiž harasment aj dokázateľné ekonomické následky..

SkryťVypnúť reklamu

Projekt Sexuálne obťažovanie na pracovisku

Projekt v rámci IS EQUL je spolufinancovaný Európskou úniou. Partnermi v projekte sú Združenie žien Slovenska, Konfederácia odborových zväzov Slovenskej republiky a Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny v Banskej Štiavnici a vo Zvolene.

Je zameraný na odstránenie nerovností na trhu práce a zaoberá sa aj sexuálnym obťažovaním, pretože toto sa považuje za súčasť diskriminačného správania. Súčasťou projektu sú aj vzdelávacie aktivity - kurzy, ktoré budú orientované na všeobecne na rodovú problematiku a v jej rámci podrobne aj na sexuálne obťažovanie.

So žiadosťou o poradenstvo sa môžete obrátiť na Združenie žien Slovenska (tel.: 02/52 63 63 53, 045/53 26 990, e-mail: zss@zoznam.sk) alebo na Konfederáciu odborových zväzov - Komisia pre rovnosť príležitostí mužov a žien (tel.: 02/50 24 03 20, e-mail: vitalosova@sozpzass.sk).

SkryťVypnúť reklamu

Projekt sa začal v auguste 2005 a potrvá do decembra 2007

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 904
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu