Z predaja bratislavského a košického letiska by do štátneho rozpočtu mohlo prísť takmer 11,5 miliardy korún. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Konečné rozhodnutie, či štát predá 66 percent akcií bratislavského a košického letiska konzorciu Two One včera opäť nepadlo. Predsedníčka Protimonopolného úradu Danica Paroulková predĺžila lehotu, dokedy úrad o obchode rozhodne, do 19. októbra. Prvýkrát úrad rozhodnutie odložil začiatkom júna, kedy vypršala prvá 60-dňová lehota.
Tentoraz Paroulková predĺžila lehotu na vydanie rozhodnutia, aby "nebolo účastníkovi konania odopreté právo vyjadriť sa". Viedenské letisko, ktoré je súčasťou konzorcia spolu s rakúskou Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenskou investičnou skupinou Penta, si totiž neprevzalo tzv. výzvu pred rozhodnutím. Úrad ňou dal možnosť účastníkom konania - ministerstvu dopravy, Pente a viedenskému letisku - vyjadriť sa k svojím zisteniam.
Nejde vraj o obštrukciu
Viedenské letisko vysvetľuje, že si výzvu neprevzalo, tým, že "zodpovedný človek nebol v Bratislave v čase, keď úrad výzvu poslal," povedal zaň hovorca Penty Martin Danko. Navyše Viedeň vidí problém v krátkej lehote, ktorú majú oslovení na reakciu. "Považujeme to za technický problém a za obštrukciu zo strany úradu," hovorí Danko. Dodal, že ak omeškanie Viedne bolo jediným dôvodom úradu na predĺženie lehoty, "tak nerozumieme, prečo by lehotu predlžoval až o 45 pracovných dní. Primeraná by podľa nášho názoru bola kratšia lehota." Vylúčil, že by sa o obštrukciu pokúšalo viedenské letisko. Podľa jeho slov má konzorcium o obe slovenské letiská stále záujem.
Práve tým, že si výzvu neprevzali, sa Rakúšania možno pripravili o letiská, do ktorých chceli investovať viac ako 20 miliárd korún. Podľa privatizačnej zmluvy totiž konzorcium TwoOne malo do 15. augusta predložiť vláde súhlas Protimonopolného úradu.
Schwechat asi končí
Zo stanoviska úradu vyplýva, že rozhodnutie je na spadnutie. Nevyzerá to však, že bude pre Schwechat priaznivé. "Protimonopolný úrad identifikoval obavy, že dochádza k narušeniu efektívnej súťaže na relevantnom trhu," píše sa v stanovisku. Znamená to, že letisko Schwechat by sa stalo regionálnym monopolom a mohlo by diktovať ceny. Rovnaké obavy mali už počas výberového konania niektoré letecké spoločnosti (Ryanair a easyJet). Úrad teda spojenie letísk zrejme neschváli vôbec alebo len so zásadnými podmienkami.
Ministerstvo dopravy sa k situácii nechce vyjadriť. "Zatiaľ sme nedostali oficiálne stanovisko úradu," povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. Dodal, že na predĺženie lehoty bude reagovať aj vláda.
Zdržanlivé je aj bratislavské letisko. "Do rozhodnutia úradu a vlády sa k privatizácii nebudeme vyjadrovať," povedala jeho hovorkyňa Ivana Paulínyová.
Príde rad na Abertis?
Konzorcium Abertis, ktoré skončilo v súťaži o letiská druhé, tiež hovorí, že má stále o košické a bratislavské letisko záujem. "Sme pripravení o vstupe rokovať. Pondelkové rozhodnutie úradu o predĺžení lehoty nám však neprináleží komentovať," povedal hovorca investičnej skupiny J&T, ktorá je súčasťou konzorcia, Maroš Sýkora.
Bývalá Dzurindova vláda bola pripravená aj na možnosť, že úrad spojenie letísk zamietne, alebo nestihne rozhodnúť do 15. augusta. Vtedy by začala rokovať s Abertisom. Súčasný minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny pred časom nevylúčil ani jeden zo scenárov, ktoré by mohli nasledovať. Teda zastavenie privatizácie, pokračovanie rokovaní s Two One, ani predaj letísk konzorciu Abertis.
Rakúšania boli rýchlejší
Protimonopolný úrad v Rakúsku odobril spojenie Schwechatu a Bratislavy s výhradou už v prvej polovici apríla. Jeho rozhodovanie nebolo jednoduché, hoci stanovisko vydal za necelé dva mesiace. Rakúšania zisťovali aj to, aký pohľad na spojenie letísk majú aerolínie. Prieskum ukázal, že nízkonákladové spoločnosti spojenie letísk odmietali jednoznačne, a klasické aerolinky k nemu mali prevažne negatívny postoj. Firmy sa okrem rastu letiskových poplatkov obávali aj toho, že letiská nebudú musieť rôznymi zľavami a výhodami lákať prepravcov, aby využili jedno či druhé.
Chronológia predaja bratislavského a košického letiska
2004
14. september - Vláda Mikuláša Dzurindu schválila koncepciu privatizácie, ktorá počítala s predajom letísk v Bratislave a Košiciach.
2005
29. marca - Poradcom vlády pri predaji letiska sa stalo konzorcium zložené z Meinl Bank, SH&E a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte.
5. septembra - Predbežné ponuky na kúpu podielov letísk podalo osem záujemcov.
16. septembra - Na užší zoznam sa dostalo päť záujemcov, ďalší nesplnili podmienky. Uchádzačmi o letiská boli konzorcium na čele so španielskou firmou Abertis, konzorcium TwoOne s viedenským letiskom, konzorcium Independent Slovak Airport Partners, ďalej francúzska spoločnosť Vinci s rakúskou firmou A-WAY. Jediným samostatným uchádzačom bola turecká spoločnost Tepe Akfen Ventures.
10. novembra - Z tendra odstúpilo konzorcium spoločností Vinci a A-way. Dôvodom boli zverejnené informácie, že rakúska banková skupina Raiffeisen nespĺňala podmienky tendra, lebo bola akcionárom firmy A-way a zároveň v konzorciu TwoOne.
22. decembra - Výberová komisia navrhla konzorcium TwoOne za víťaza tendra.
2006
19. januára - Koaličná rada rozhodla, že TwoOne a konzorcium vedené Abertisom, ktoré predložili najvyššie ponuky na letiská, majú svoje finančné návrhy ešte vylepšiť.
24. januára - Smer sa v parlamente neúspešne pokúsil zastaviť predaj letísk.
27. januára - Minister dopravy Pavol Prokopovič informoval, že vyššiu dodatočnú ponuku predložilo konzorcium TwoOne.
1. februára - Vláda schválila predaj väčšinových podielov letísk v Bratislave a Košiciach konzorciu TwoOne.
5. júna - Protimonopolný úrad predĺžil lehotu na posudzovanie kúpy najväčších slovenských letísk konzorciom TwoOne do 14. augusta. Odvolal sa na zložitosť prípadu.
24. júla - Nový minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) povedal, že ak Protimonopolný úrad neschváli predaj bratislavského a košického letiska konzorciu TwoOne, bude presadzovať novú súťaž na dlhodobý prenájom letísk.
14. augusta - Protimonopolný úrad opäť predĺžil lehotu na vydanie rozhodnutia o predaji akcií letísk. (čtk)