Talianski performeri zo súboru Kataklo Athletic Dance Theatre pózujú v uliciach Edinburghu.
FOTO – REUTERS
nto hlavný festival už svoje 60. výročie.
Paralelne však už od šesťdesiatych rokov prebieha aj alternatívne podujatie, festival „na okraji“, ktorý sa odohráva na uliciach, v telocvičniach či v malých sálach pre 40 divákov. Všetky tieto „off“ produkcie dokopy vytvárajú najväčšie divadelné podujatie na svete, na ktoré sa tento rok predalo 1,35 milióna lístkov.
Aspoň desať divákov
Fringe do konca augusta očakáva 28-tisíc umelcov, ktorí predvedú takmer 1900 predstavení v 261 sálach. Len za posledných desať rokov sa tento počet zdvojnásobil. Organizátori vypočítali, že vidieť všetky fringové predstavenia by trvalo 5 rokov, 11 mesiacov a 16 dní.
Na ekonomiku mesta a celého Škótska majú festivaly nenahraditeľný vplyv. Pre dve tretiny turistov sú letné festivaly hlavným dôvodom ich návštevy, štúdia z roku 2004 odhadla, že festivaly generujú do škótskej ekonomiky ročne 135 miliónov libier, na čom sa samotný Fringe festival podieľa 75 miliónmi libier.
Edinburgh Festival Fringe, ktorý sa začal už minulú nedeľu, je otvorený pre všetkých umelcov, ktorí si myslia, že práve ich produkcia vzbudí záujem viac ako desiatich divákov. Na zahodenie nie je ani kritik, ktorý o nej napísal viac ako dva riadky, ideálny by bol však producent, ktorý by vedel posunúť neznámy súbor na ďalšie štácie.
Prehliadka hviezd
Mená, ktoré sa objavujú v rámci oficiálnej časti festivalu, sa však už predávajú samy. Škótsky balet prináša večer zložený zo štyroch choreografií. Časť Agon v choreografii Georgea Balanchina a na hudbu Igora Stravinského má byť kvintesenciou súčasného baletu, čo si od tanečníkov vyžiada absolútnu fyzickú pripravenosť. Špičkový Nederlands Dans Theater si zas pre Edinburgh vybral niekoľko ukážok z tvorby choreografa Paula Lightfoota a jeho partnerky Soly Léon, predstavujúce najlepšie, čo títo dvaja pre súbor urobili.
Svetoznámy dirigent Claudio Abbado má dirigovať spektakulárnu produkciu Mozartovej Čarovnej flauty v réžii Daniele Abbado. Koncertne sa predvedú aj Wagnerovi Majstri speváci norimberskí, ktorých zahrá symfonický orchester škótskej BBC.
Hoci sú už tradične koncerty najvýraznejšou časťou festivalu, ani činohra nie je celkom zanedbávaná. Shakespearov Troilus a Cressida prekvapujúco kruto ironizuje vojnu, bájnych hrdinov i lásku. Príbeh z trójskej vojny sa inscenuje na objednávku samotného festivalu, s Royal Shakespeare Company ho prišiel naštudovať Nemec Peter Stein. Produkcia sa po skončení festivalu presťahuje do Stratfordu nad Avonom, sídla RSC.
Bez Čechova to nejde
Hra Realizmus súčasného britského dramatika Anthonyho Neil—sona, známeho najmä hrou Cenzor, je prvou koprodukciou medzi festivalom a nedávno založeným Národným divadlom Škótska, ktorú si autor aj sám zrežíroval.
Ani Edinburgh sa nemôže zaobísť bez Čechova. Jeho Tri sestry prinesie American Repertory Theatre v réžii poľského divadelného mága Krystiana Lupu. Aj mená výtvarníka a skladateľa sú poľské.
Produkcia má byť podľa časopisu Variety klasická i moderná zároveň. Európsku produkciu bude reprezentovať hra o živote starých ľudí Dlhý život, ktorú s Novým divadlom v Rige naštudoval Alvis Hermanis.
Festival každoročne ukončuje „najväčšia európska ohňostrojová šou“, ktorá bude v nedeľu 3. septembra. Svetelné záblesky budú tento rok synchronizované s hudbou z Prokofievovho baletu Rómeo a Júlia.