Oficiálnym dôvodom zmien sú zvýšené výdavky ľudí na tovary a služby vyplývajúce z rastu cien energií a tovarov. Každoročné zvyšovanie dávok je štandardné, robila ho aj predošlá vláda a zdôvodňovala ho rovnako.
Vláda Roberta Fica však plánuje presadiť aj hlbšie zmeny sociálneho systému. Nastaví inú štruktúru dávok, lebo podľa ministerky sociálnych vecí Viery Tomanovej "súčasná konštrukcia je priam likvidačná pre rodiny s deťmi".
O konkrétnych zmenách v systéme dávok vláda doteraz nič nepovedala. Aj programové vyhlásenie hovorí len o ich "prehodnotení".
Samotná výška dávok bude závisieť od hodnoty životného minima, ktorú chce vláda taktiež upraviť. V konečnom dôsledku by minimum malo zodpovedať výške pomoci v hmotnej núdzi.
Sociologička Zuzana Kusá však upozorňuje, že "dobrý pocit" z vyrovnávania hodnôt "kalí najmä to, že životné minimum je len fiktívnou hranicou hmotnej núdze a dávky nad životným minimom sú len iluzórnym vykročením za hranicu chudoby".
Už septembrové zvýšenie spôsobí, že sociálna podpora v niektorých prípadoch prevýši úroveň životného minima. Ide najmä o bezdetné dvojice, osamelo žijúcich jednotlivcov, tehotnú ženu s dieťaťom či rodiča s jedným dieťaťom, ak majú nárok na všetky časti dávky v hmotnej núdzi.
Okrem zásahov do minima a dávok plánuje vláda preniesť kompetencie v tejto oblasti z úradov práce na obce. Otázkou je, či obce zvládnu napríklad vyplácať sociálne dávky.
Pavel Hanšút zo Združenia za sociálnu reformu hovorí, že odovzdávanie kompetencií môže na jednej strane pomôcť riešeniu problémov na miestnej úrovni, no môže vyvolať aj pocit ohrozenia u starostov. Tí si "pri veľkom počte sociálne odkázaných občanov nevedia predstaviť, ako tieto kompetencie zvládnuť či využiť na rozvoj obce".
(haj, joč)
Dávky v hmotnej núdzi v korunách
druh dávky | na začiatku | dnes | od |
reformy* | septembra | ||
pre jednotlivca | 1 450 | 1 560 | 1 640 |
pre jednotlivca s 1 - 4 deťmi | 2 160 | 2 500 | 2 630 |
pre jednotlivca s viac ako 4 deťmi | 3 160 | 3 710 | 3 900 |
pre dvojicu bez detí | 2 530 | 2 710 | 2 850 |
pre dvojicu s 1 - 4 deťmi | 3 210 | 3 700 | 3890 |
pre dvojicu s viac ako 4 deťmi | 4 210 | 4 950 | 5 210 |
na zdravotnú starostlivosť | 50 | 50 | 60 |
Aktivačný príspevok | 1 000 | 1 700 | 1900 |
Ochranný príspevok | 1 000 | 1 700 | 1 900 |
Príspevok na bývanie pre jednotlivca | 780 | 1 360 | 1 460 |
Príspevok na bývanie pre rodinu | 1 330 | 2 150 | 2 300 |
(*reformu dávok v hmotnej núdzi schválila bývala vláda, platí od roku 2004, dovtedy sa vyplácala dávka pre dospelého v závislosti od toho, či bol v núdzi zo subjektívnych alebo objektívnych dôvodov, a k nej dávka na vyživované dieťa)
Rozdiel výšky pomoci v hmotnej núdzi a životného minima (v Sk)
príjemca | do 31. 8. | od 1. 9. |
jednotlivec | -310 | +80 |
jednotlivec s 1 dieťaťom | -800 | -300 |
jednotlivec s 2 deťmi | -3020 | -2510 |
jednotlivec s 3 deťmi | -5240 | -4720 |
jednotlivec so 4 deťmi | -7460 | -6930 |
jednotlivec s 5 deťmi | -8470 | -7870 |
dvojica bez detí | -100 | +610 |
dvojica s 1 dieťaťom | -1330 | -560 |
dvojica s 2 deťmi | -3550 | -2770 |
dvojica s 3 deťmi | -5770 | -4980 |
dvojica so 4 deťmi | -7990 | -7190 |
dvojica s 5 deťmi | -8960 | -8080 |
(Výpočet SME)