ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA |
átor s viac než 800-tisíc klientmi. Okrem káblovej televízie bude ponúkať aj rýchly internet a telefónne služby.
Posúdia koncentráciu
Český úrad na ochranu hospodárskej súťaže zatiaľ žiadny návrh na spojenie firiem nedostal. „Ak sa dohodli na fúzii, sú povinné nám svoj návrh predložiť. Rozhodujúcim kritériom bude zrejme finančný obrat oboch firiem vzhľadom na trh,“ povedal Filip Vrána z tlačového oddelenia úradu. „S firmou môže kupujúca spoločnosť nakladať až po schválení fúzie naším úradom.“ O fúzii sa bude rozhodovať zrejme v dlhšom konaní s päťmesačnou lehotou, kým bežné fúzie úrad posudzuje do 30 dní.
V rokoch 2002 a 2003 sa český protimonopolný úrad už spoločnosťou UPC zaoberal. Rozhodol, že zneužila dominantné postavenie, keď najskôr stanovila nízke ceny, ktoré znemožnili vstup konkurencie na trh, a neskôr ich zvýšila až dvojnásobne. Dal jej pokutu 7,8 milióna českých korún.
Doterajší vlastník Karnevalu, Mid Europa Partners (MEP), včera oznámil, že predaj dokončia v októbri. Karneval v prvom kroku kúpi spoločná firma JP Morgan a Deutsche Bank, ktorú potom získa spoločnosť Liberty Global Europe. Súčasťou obchodu je i dcérska firma Karnevalu Forcable, ktorá sa zaoberá vysielaním lokálnych správ a informačných kanálov v káblovej sieti. Svoj podiel predá i menšinový vlastník Karnevalu Baring Communica—tione Equity.
Fúzie sú trendom
Predseda Českého telekomunikačného úradu Pavel Dvořák hovorí, že koncentrácia elektronických komunikácií je dnes trendom a zlúčenie prispeje k urýchleniu digitalizácie a rozvoju ďalších služieb. „Zmenu by mali pocítiť najmä diváci,“ povedal.
Analytik Cyrrusu Petr Bártka si myslí, že môže vzniknúť dominantný operátor, ktorý bude mať možnosť monopolne stanovovať ceny, najmenej dovtedy, kým spoločnosť Telefónica začne ponúkať televíziu cez internet. „Výsledkom pre zákazníkov bude rast cien v desiatkach percent a minimum výhod spojených služieb.“ Tibor Bokor z Wood&Company hovorí, že vysokorýchlostný internet nezdražie, lebo trh sa riadi ponukou konkurenčného ADSL.
Hovorca UPC v Česku František Malina povedal, že firma zatiaľ Karneval nevlastní, a preto nemôže obchod komentovať. „Konsolidácia v sektore káblových televízií vytvára dôstojnú alternatívu digitálnej televízie, ktorá ešte mnoho rokov nebude dostupná všetkým užívateľom v Česku,“ dodal však.