Takýto zámer vlády zoštíhliť štátnu správu si môže vyžiadať zmenu ústavného zákona o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu.
Na zmenu ústavného zákona by boli potrebné hlasy 90 poslancov, ktorými vládna koalícia nedisponuje.
Ústavný zákon definuje úlohy krajských úradov a ich prednostov v čase ohrozenia štátu. Bezpečnostnej rade kraja, ktorá plní úlohy voči Bezpečnostnej rade štátu, predsedá prednosta krajského úradu. „Členovia bezpečnostnej rady kraja sú pri výkone funkcie nezastupiteľní,“ hovorí ústavný zákon.
„Budeme musieť nájsť širší politický konsenzus, aby sme dosiahli podporu,“ povedal poslanec Smeru Peter Pelegríni.
Exprednosta Krajského úradu v Banskej Bystrici Milan Kepeňa hovorí, že ideu rušenia krajských úradov vypustil predseda Smeru „len tak“ a teraz sa už snažia z toho „nejako vyzuť“.
„Prednosta krajského úradu musel mať bezpečnostnú previerku. Mne ju robili jedenásť mesiacov. Ak prejdú právomoci na župana, bude ju musieť mať aj on. Do konca roka to nestihnú a pri zmene ústavného zákona im to neprejde ani v parlamente,“ povedal.
Kepeňa je presvedčený, že ak aj zrušenie krajských úradov prinesie úspory, tak na úrovni 15 - 20 percent.
Pelegríni pripustil, že na rušenie krajských úradov treba dohodu všetkých troch koaličných strán.
„Myslím si, že sa bude napĺňať zámer zužovať miestnu štátnu správu na krajských úrovniach. Je možné, že si to z hľadiska legislatívneho procesu vyžiada dlhší čas ako do 1. januára 2007,“ dodal.
Ak zaniknú krajské úrady, ich právomoci aj časť úradníkov prejdú pod kontrolu samosprávnych krajov. Fico si od zrušenia úradov sľubuje úspory vo vládnej spotrebe.
Autor: wm