České Vilomeniny - rovnaký formát, logo, podobné námety, rozdielny je len moderátor, ktorým je Libor Bouček, a ten sa niekedy až nápadne chce svojimi gestami a poznámkami podobať na slovenského Rozborila. FOTO - TV PRIMA |
BRATISLAVA - Slovenské Vilomeniny, ktoré sú ušité na mieru Vilovi Rozborilovi, dnes vysiela česká Prima.
Okrem licencie na reláciu vysielanú na Markíze, ktorú kúpila od slovenskej produkčnej firmy J.A.M. film 1999, kúpila Prima od ďalšej slovenskej produkčnej spoločnosti Maya aj licenciu na reláciu vysielanú na JOJ - Inkognito. Televízia Nova v minulosti pre zmenu pokukávala po slovenských Mojsejovcoch.
Ponuky pribúdajú
Spolupráca medzi českými a slovenskými televíznymi spoločnosťami zažíva renesanciu.
V Česku majú záujem o slovenskú zábavu a ponuky pre slovenských producentov pribúdajú. Slováci dnes vypomáhajú pri českých Stroskotancoch či v minulosti pri Big Brother.
Českí producenti sa k nám síce nehrnú, no namiesto nich prichádzajú z Česka moderátori a televízie si vymieňajú spravodajské príspevky, Nova a Markíza chystajú dokonca spoločnú zábavnú reláciu.
Medzi najväčšie české hviezdy, ktoré využívajú slovenské televízie, patrí Jan Kraus, ktorý má na JOJ reláciu Bez obáv, prosím! a tvárou Markízy je herec Marek Vašut.
Na jeseň by sa na českých obrazovkách mali objaviť aj ďalšie projekty, na ktorých spolupracujú slovenské produkčné spoločnosti.
Chcú zábavu a šou
Jeffo Minařík z produkčnej spoločnosti J.A.M. film 1999, ktorá pracuje na viacerých projektoch v Česku, potvrdzuje, že Česi sa slovenskými príkladmi inšpirujú čoraz viac. "V minulosti sa slovenské projekty v Česku neuchytili, prišlo to až teraz."
České televízie chcú hlavne slovenskú zábavu a šou. "Česi sú takí usadenejší, majú viac talkšou, viac ukecaných relácií, postavených na fóroch, u nás je to menej," porovnáva Minařík.
Slováci naopak majú viac zábavy, sú živší, a to je podľa Minaříka aj dôvod, prečo sa u nás české televízie inšpirujú a siahajú po slovenských zábavných formátoch a ich tvorcoch.
"Začína to byť trend, uvedomili si, že sme pre nich užitoční," hovorí Minářik, ktorý má v súčasnosti viac ponúk z Česka ako zo Slovenska.
Nečakane dobré čísla sledovanosti prinieslo neplánované spojenie Vyvolených Primy a JOJ, keď Prima prišla zo dňa na deň o priestory a svojich súťažiacich presťahovala do Bratislave.
Ukázalo sa, že spojiť oba národy v jednej šou je pre divákov oboch štátov atraktívne.
JOJ sa od Novy odpútala
Televíziu JOJ v minulosti spájal s českou Novou spoločný majiteľ - skupina PPF. Podobný vizuál, znelka, logo, názvy relácií, spoločný nákup reklamy, ale aj filmových balíkov a následný dabing boli pre JOJ v tom čase výhodné.
Reprízami zábavných formátov si JOJ od konkurencie vyslúžila názov odpadkový kôš Novy. Zákonný podiel slovenčiny umelo televízia dodržiavala slovenskými titulkami pri českom dabingu.
Spolupráca s Novou sa skončila odchodom skupiny PPF z vlastníckej štruktúry televízie. Po Nove ostali dnes už len názvy niektorých relácií ako Črepiny či Sedmička.
Markízu a Novu spája CME
Nova má dnes najbližšie k slovenskej Markíze, opäť cez spoločného vlastníka skupinu CME. Spolupráca je podobná ako v minulosti s JOJ. Vzhľadom na skúsenosti CME je však táto spolupráca širšia a kvalitnejšia.
"Podľa našich skúseností slovenský divák vníma české formáty, veľmi dobre," hovorí PR manažérka Markízy Ivana Semjanová.
V minulosti išlo predovšetkým o vzájomné obchodovanie s pôvodnými formátmi, ako napríklad seriál Pojišťovna štěstí. Markíza od Novy kúpila aj úspešné vydania Zámeny manželiek, čo je podľa Semjanovej z pohľadu sledovanosti veľmi výhodná investícia.
Nova mala v minulosti záujem o niektoré zábavné relácie ako Aj múdry schybí, Vilomeniny.
Tri roky účinkoval český komik Petr Novotný v relácii Chuťovky, istý čas to bolo aj účinkovanie Karla Šípa ako hosťa v relácii Sedem s. r. o.
STV a ČT spolupracujú málo
Hlavne s Primou pri výmene spravodajských príspevkov spolupracuje TA 3. Spravodajskej TA 3 sa podarilo preniknúť aj na český trh, kde vysiela.
O preniknutí na slovenský trh v budúcnosti uvažuje aj Fero Fenič s jeho novou digitálnou televíziou Febio TV.
Najmenšia spolupráca je medzi verejnoprávnymi televíziami. Okrem výmeny hlavných spravodajských relácií, ktoré obe televízie vysielajú v dopoludňajších hodinách, takmer nespolupracujú.
"Občas si vymieňame spravodajské príspevky. Máme pocit, že do budúcna by sa malo viac spolupracovať s Českou televíziou, keďže tu existuje národná príbuznosť," povedal Peter Kavecký z STV.