Denník Die Welt píše, že koncern KarstadtQuelle očakáva prínos "predzásobovacieho efektu" najmä v poslednom kvartáli. Rovnaký názor má aj Hans-Joachim Körber, predstaviteľ obchodného koncernu Metro.
Mnohí obchodníci však začínajú zdvíhať ceny už teraz, necelý polrok pred ohláseným zvýšením DPH. Niektorí chcú čo najviac zarobiť, iní zas neskôr zvýšenie využiť na zľavy a špeciálne ponuky. Spolkový štatistický úrad preto nedávno sprístupnil na internete osobitný "cenový monitor" vybraných produktov a služieb.
Proti zneužívaniu zvýšenia DPH vystupujú aj firmy. Napríklad Hornbach vyhlásil, že ceny zvýši až k prvému januáru a pozval žurnalistov a zástupcov spolkov na ochranu spotrebiteľa, že sa môžu pozrieť na ceny a skontrolovať cenovú politiku. Konkurenčný reťazec Obi oznámil, že sa bude snažiť udržať stabilné ceny a nárast sadzby DPH vyvážiť racionalizáciou vnútropodnikových nákladov.
Anketa Inštitútu nemeckého hospodárstva ukázala, že skoro každá štvrtá nemecká firma chce zvýšiť ceny už tento rok, a päť percent firiem dokonca "veľmi razantne". Všetci nemeckí obchodníci musia počítať s tým, že na budúci rok budú mať menšie zisky aj obrat. "Ak sa v poslednom kvartáli docielia pozitívne výsledky pre predzásobovací efekt, vynára sa nebezpečenstvo, že ich vygumuje prepad dopytu v prvom štvrťroku 2007," povedal Körber.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov