ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Investori často podcenia rizikový profil fondu a nenaštudujú si ho pozorne v predajnom prospekte, povedal šéf VÚB AM Marián Matušovič. V čase nákupu sú ochotní prijať vyššiu mieru rizika a dlhšie obdobie investovania, ale ak fond začne strácať, sú často prekvapení a rozčarovaní. "Stále som si nie celkom istý, či štandardní retailoví klienti už 'dozreli' na také významné nákupy akciových fondov, aké uskutočnili počas tohto roku," povedal Matušovič.
Podielnici sa pod vplyvom krátkodobého výkyvu výkonnosti fondov často rozhodnú svoje podiely predať, najčastejšie práve za najnižšie ceny. "Vhodnejšie je vybrať si na začiatku fond, ktorý zodpovedá úrovni akceptácie rizika, a meniť investičný horizont iba vo výnimočných, nepredvídateľných situáciách," povedala Miroslava Remenárová z Istrobanky.
Klienti majú podľa Richarda Šimulčíka zo spoločnosti Tatra AM často nerealistické očakávania o dosahovaných výnosoch. Priemerný výnos z akcií je 8 až 10 percent, v niektorých rokoch dosiahnu aj 30-percentný výnos, ale obdobie takýchto výnosov netrvá dlho. V iných rokoch sa akciovým fondom nedarí, v priemere však môžu investorovi priniesť zisk. Investori však často vkladajú peniaze do akciových fondov naraz, a preto sa môže stať, že nakúpia draho.
Vhodnejšie je rozdeliť investíciu na viac častí a vložiť ju do fondu postupne. "Investičná stratégia je úspešnejšia za predpokladu, že
klient investíciu diverzifikuje," povedal Šimulčík. Investor by sa teda nemal zamerať len na jeden sektor, napríklad technologický, prípadne investovať len do akcií jedného regiónu či do jedného konkrétneho titulu.
Roman Scherhaufer z Across Investment Services upozorňuje, že ľudia často investujú bez odborného poradenstva. "Chýba tak pri nezávislých distribučných sieťach, ako aj za prepážkami bánk," povedal. Klienti často investujú bez dôkladnej analýzy, ktorá by presne zohľadnila ich investičné zámery. "Takzvaná strategická alokácia znamená rozloženie investície medzi akcie, dlhopisy a hotovosť. Bez ohľadu na to, v akej fáze trhy práve sú, klientovi zaručí s určitou štatistickou chybou, že jeho očakávaný výnos bude v intervale, ktorý
klient akceptuje," povedal Scherhaufer. Inak povedané, pomer akcií musí byť taký, aby v prípade, že trhy pôjdu hore, klientovi zaručili dostatočný výnos, a ak pôjdu dole, zaručili len takú stratu, s akou sa investor zmieri.
Najčastejšie chyby pri investovaní:
rozhodovanie podľa minulých výnosov, nedodržanie investičného horizontu, ignorovanie faktu, že s vyšším výnosom je spojené väčšie riziko, nedostatočná diverzifikácia investície, výber investície po najväčšom poklese na trhu, nákup po najväčšom náraste, tzv. časovanie investície - snaha kúpiť lacno a predať draho je skôr vec šťastia ako racionálnej investičnej stratégie, klienti berú na seba menové riziko - investujú v inej mene, ako je mena, v ktorej bude spotreba investície, nerealistické predstavy o výnosoch, ukončenie dlhodobého sporenia po krátkom čase, efekt sporenia sa prejaví až v dlhodobejšom horizonte, minimálne za 10 rokov.