Vrak rumunskej lode strihajú autogénom na menšie kusy, aby sa s nimi dalo bezpečne manipulovať. FOTO SME - JANA BEŇOVÁ |
enie. Prípad stále vyšetruje polícia.
Práce na odstránení lode bude musieť zaplatiť rumunský majiteľ lode. Pôvodne najatá holandská firma od prác odstúpila.
Do Sapu vyráža z Bratislavy stotonový plávajúci žeriav, jediný na Slovensku. Ten prenáša nastrihané oceľové kusy na tlačný čln. Strihajú najprv vrchné kajuty, aby odľahčili trup lode.
"Čln sa remorkérom presunie do komárňanského prístavu, odkiaľ pôjde na odbornú likvidáciu," povedal vedúci strediska odstraňovania plavebných prekážok Stanislav Sládek. O likvidácii trupu ešte nerozhodli. Vedia ho kúskovať aj pod vodou a vedia ho vytiahnuť aj lanom, ktoré navlečú popod loď. Včera ho skúmali potápači.
V spodných kajutách je asi pol metra kalu a usadenín. Objavili sa najmä po dvoch zvýšeniach hladiny Dunaja. "Vyše osemtonovú loď nečistoty zaťažili o tristo ton. O to ťažšie sa s ňou bude manipulovať," konštatuje Sládek.
Podľa riaditeľa podniku Dušana Krajčiho budú práce trvať tri-štyri mesiace. Dovtedy bude loď obmedzovať plavbu na Dunaji.
Na brehu rieky je stále veniec, ktorý tam položila viac ako stočlenná posádka lode pri odchode zo Slovenska. Uctila si ním 57-ročnú rumunskú speváčku, ktorá zhorela v kajute. Vodohospodári dávajú pozor, aby toto pietne miesto neporušili. (bej)