V prenajatej hale obuvníckeho závodu Jas Export pracuje na 100 strojoch prvých 50 šičiek. Firma plánuje ďalej rozširovať výrobu, hľadá si vlastné priestory a do konca roka chce zamestnať ďalších najmenej sto ľudí, do konca budúceho roku spolu 300 ľudí, v roku 2008 až 500. Testovacie zákazky robila niekoľko mesiacov, od začiatku júla sa už začala vlastná výroba pod firmou Autotex Snina, dcérou českej spoločnosti. V sortimente by časom mali byť i kompletné sedadlá.
Výrobný riaditeľ Autotex Matúš Lojan spomenul tri dôvody, pre ktoré prišli Česi vyrábať na východ Slovenska - dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, nižšia cena práce a menšia vzdialenosť k vznikajúcim automobilkám na Slovensku. Firma bude podľa neho v Snine ďalej investovať do strojného vybavenia, ostatnej techniky, prípadne i vlastných priestorov. "Nový stroj s vybavením stojí takmer 300-tisíc korún," povedal. Investície si vyžiada aj zaučenie ďalších pracovníkov. "Naše výrobky podliehajú naj?prísnejším požiadavkám na kvalitu, nemôžeme tolerovať ani najmenšie nepresnosti."
Konateľ firmy Karel Hron priamo nepovedal, či zvažujú aj kúpu Jas Export, ale prevzatie obuvníckej firmy sa zdá byť naj?pravdepodobnejšie. Jas totiž od roku 2004, keď stratil hlavného odberateľa - nemeckú spoločnosť Elefanten - prežíval len vďaka menším zákazníkom a príležitostným zákazkám. Od vlaňajšieho leta začal meškať s výplatami.
Hronov podnikateľský príbeh, ktorý stojí za firmou Autotex Snina, české médiá považujú za stelesnenie amerického sna v českých podmienkach. Svoju firmu Bentex vybudoval z ničoho. Začiatkom deväťdesiatych rokov začínal v budove materskej školy, potom v bývalom kravíne, kde už onedlho vyrábal pre automobilky Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen či Opel. V roku 2002 mala jeho firma v Benešove 650 zamestnancov a ročný obrat 370 miliónov.
V apríli 2002 však Hron Bentex predal švédskej investičnej spoločnosti Procuritas Investment. Dnes hovorí, že Autotex bude v Snine šiť autočalúnenia v spolupráci s jeho bývalou firmou i Sněžkou Náchod. Výrobné družstvo má asi 40-percentný podiel na európskom trhu šitých opierok pre autá.
ROMAN ROKYTKA