Vraj to bol monumentálny dekoratér barbarstva. "To nie je jednoducho umelec, ktorý sa zmýlil, ktorý bol väčším oportunistom ako ostatní. Nie, je to niekto, kto sa previnil, a to aj na umení," povedal Staeck. Ako výraz protestu zrušil svoju výstavu vo Schwerine, ktorá bola plánová na budúci rok.
Iní však Brekera celkom nezavrhujú. Napríklad Günter Grass, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, si myslí, že Breker mal talent - to vraj sa dá preukázať od začiatku jeho tvorby. Grass sa domnieva, že sa nechal skorumpovať nacistami, a vo výstave vidí pre Nemcov ďalšiu šancu vyrovnať sa s vlastnou minulosťou.
V podobnom duchu ako Grass sa o výstave vyjadril aj politológ Peter Reichel z univerzity v Hamburgu: "Škandálom nie je Breker. To nacizmus a spôsob, akým ho dodnes chápame, je škandálny."
Brekera ohodnotil kladne španielsky umelec Salvador Dalí, keď ho v roku 1983 nazval najväčším sochárom 20. storočia. Kurátor výstavy Rudolf Conrades sa zveril, že bol fascinovaný, ako niekto mohol úzko spolupracovať s nacistami a zároveň udržiavať priateľstvo so surrealistom Dalím. Myslí si, že ak je na Brekerovi niečo nebezpečné, je to jedine strach z neho.
Zástupcovia mesta Schwerin uvádzajú, že svojou výstavou chcú vytvoriť šancu na preskúmanie práce talentovaného umelca, ktorého kariéru pokazila spolupráca s Hitlerom a jeho hlavným architektom Albertom Speerom.
Ukazujú na nej práce zo všetkých vývojových fáz jeho umeleckej dráhy. Zástupca starostu mesta Hermann Junghans povedal, že 70 vystavovaných diel je vybavených náležitou dokumentáciou, aby sa tak predišlo nedorozumeniam.
Štátny minister pre kultúru Bernd Neumann povedal, že výstava má zabrániť vzniku aury "zakázaného" okolo Brekerovho diela.
"Som za fundovanú, kritickú výmenu názorov, v ktorej musia byť položené otázky týkajúce sa politickej korumpovateľnosti umelcov, umeleckej slobody a zodpovednosti," citovala ministra agentúra AP.
Arno Breker (1900 - 1991) dostal od Adolfa Hitlera zákazky na vytvorenie sochárskej výzdoby berlínskeho kancelárstva alebo tamojšieho olympijského štadióna.
V tomto období vytváral monumentálne diela typické pre umenie nacizmu. Veľa z jeho sôch? bolo po vojne zničených. Po páde nacistického režimu vytvoril napríklad bustu prvého kancelára západonemeckého štátu Konrada Adenauera alebo práve Salvadora Dalího.
(čtk)