Pojme 250 cestujúcich, teda dva a polkrát viac ako Concorde, ale bude o niečo pomalší.
Zatiaľ čo Concorde dosahoval rýchlosť dva machy, teda dvojnásobok rýchlosti zvuku, jeho nástupca má letieť rýchlosťou len 1,6 až 1,8 machu, čo je asi 1960 až 2200 kilometrov za hodinu.
O projekte informovať francúzsky denník Le Figaro s odvolaním sa na francúzsko-japonskú komisiu, ktorá sa projektom zaoberá. Francúzsko a Japonsko podpísali dohodu o jeho vývoji na vlaňajšom parížskom aerosalóne.
Na prípravných štúdiách, ktoré majú podľa Le Figaro trvať ešte tri roky, sa podieľajú veľké spoločnosti z oboch krajín. Na francúzskej strane napríklad EADS, Snecma a Thales a na japonskej Mitsubishi, Fuji alebo Kawasaki.
Chystaný stroj by mal mať dolet 13tisíc kilometrov, čo je dvojnásobok doletu jeho predchodcu. Cieľom vraj je, aby stroj mohol bez mezipristátia prekonať Tichý oceán. Jeho letová hladina bude na úrovni 23tisíc metrov.
Zatiaľ nie je rozhodnuté, či bude používať ako palivo kerozín, alebo vodík. Spotreba musí byť v každom prípade podstatne nižšia ako pri Concorde, kde bola práve vysoká spotreba jednou z hlav?ných príčin jeho stiahnutia z prevádzky.
Denník Le Figaro citoval aj ekonomické štúdie, podľa ktorých v prípade, že sa lietadlo bude predávať o tretinu drahšie ako klasické stroje, bude jeho prevádzka rovnako drahá ako pri klasických lietadlách. Bude to pre jeho dvojnásobnú rotáciu na linkách a vyššiu amortizáciu kapitálu.
Concorde bol stiahnutý z komerčných liniek v roku 2003. Používali ho len Air France a British Airways. Klincom do rakvy pre neho bol pád jedného stroja pri štarte z Paríža v roku 2000. Zahynulo pritom 113 ľudí. (čtk)