O reklame zvykneme uvažovať v kategóriách "páči-nepáči". Každý vie povedať, ktorá reklama sa mu páči a ktorá mu lezie na nervy. Isteže, reklama by nemala ľudí odpudzovať, ale jej estetická hodnota je druhoradá. Hlavnou úlohou reklamy je informovať, či skôr presviedčať, alebo ak chcete manipulovať. Fuj, aké škaredé slovo!
Väčšina spotrebiteľov odmieta uznať, že sú manipulovateľní reklamou. Ak si kúpia nový výrobok, obyčajne tvrdia, že im ho niekto odporučil alebo že videli, ako ho "ľudia brali". Mobilní operátori, výrobcovia pracích práškov, farmaceutické firmy či banky propagujúce spotrebné úvery sa len blahosklonne usmievajú. Pravda, do zápasu o kúsok spotrebiteľovej mysle, nasadzujú oveľa širší arzenál zbraní než len reklamu.
Veď len si spomeňte, keď ste si naposledy kupovali nejaký produkt napríklad kreditnú kartu, kde všade ste sa stretli s informáciou o tomto produkte? Určite to nebola len reklama v televízii, ale aj obrovský bigboard na budove Incheby, inzeráty v Trende, "direct mail", ktorý poslali na vaše meno domov. A áno, niečo, nejaké články ste zachytili v tlači a čo-to vám pri náhodnom stretnutí povedala vaša známa, ktorá pracuje v banke.
Pozreli ste webovú stránku, matne ste si spomenuli na imidžové inzeráty v zahraničných časopisoch spred niekoľkých rokov...
Je až neuveriteľné, koľkým posolstvám a v akých rôznych podobách musí byť spotrebiteľ vystavený, aby sa odhodlal urobiť prvý krok. A na dôvažok, nevďačník jeden, ešte povie, že reklama ho nijako neovplyvňuje...
Autor: MARIAN TIMORACKÝmarketingový konzultant