Na snímke je historický, prvý priamy prenos Československej televízie z roku 1955. Československí hokejisti hrali v Prahe so švédskym tímom IF Lexland.
BRATISLAVA - Televízie, hlavne súkromné, sa o vysielacie práva športových prenosov veľmi netrhajú. Výnimkou je stále len verejnoprávna Slovenská televízia.
"Našou prioritou v súčasnosti je získanie práv na kvalifikačné stretnutia slovenskej futbalovej reprezentácie na EURO 2008," povedal SME Andrej Miklánek, šéf športového vysielania STV.
V roku 2006 hrá slovenská futbalová reprezentácia doma priateľský zápas s Maltou a kvalifikačné duely s Cyprom, Českom a Nemeckom, a k tomu ešte zápas vo Walese. "STV sa v riadnom termíne prihlásila do tendra na získanie týchto práv. Výsledok by mal byť známy v priebehu niekoľkých týždňov," hovorí štatutárny zástupca STV Branislav Zahradník.
JOJ už Ligu majstrov nechce
STV má záujem aj o prenosy slovenskej futbalovej ligy. Ako jediná prejavila záujem o práva na futbalovú Ligu majstrov. Tú vysielala po tri sezóny televízia JOJ. Tento rok sa o práva neuchádzala. Prenos a zostrihy z Ligy majstrov budú v prípade dohody vysielané na STV od septembra, a okrem stredy aj v utorok. V stredu pôjde o priame prenosy, okrem toho chcú vysielať i zostrihy a magazín.
Markíza na tento rok neplánuje žiadne športové prenosy. Na budúci rok uvažuje o prenosoch z kvalifikačných zápasov majstrovstiev Európy vo futbale. Pokúsi sa tiež o návrat k prenosom formuly 1.
Televízia JOJ plánuje vysielať športové prenosy na jeseň 2006 "iba vo výnimočných prípadoch", informoval hovorca JOJ Ľudovít Tóth.
Šport televíziám nezarába
Dôvod, prečo komerčné televízie radikálne obmedzili športový program, je jednoduchý - šport nezarába. "Okrem majstrovstiev sveta v hokeji a niekoľkých zápasov slovenskej futbalovej reprezentácie je šport z hľadiska hospodárskeho výsledku pre televíziu stratový," hovorí Branislav Zahradník z STV.
"Športové prenosy sa nakupujú v balíkoch, no 60 percent z toho je pre nás zväčša nezaujímavých," hovorí Ľudoví Tóth z JOJ. "Liga majstrov mala pre nás zmysel, keď bola sledovanosť JOJ nízka. Keď vzrástla, sledovanosť Ligy majstrov nás z celkového hľadiska ťahala dole," dodal.
Reklama je obmedzená
Cena športových prenosov je veľmi individuálna. Závisí od množstva prenosov, ich lukrativity či počtu predaných licencií pre dotyčnú krajinu.
Napríklad práva na Ligu majstrov sa pohybujú v rozmedzí od 8 do 20 miliónov korún. Televízie pritom musia dodržiavať špeciálne požiadavky, ako je napríklad výrazné obmedzenia reklamy.
Počas, pred a po zápasoch sa nesmie vysielať reklama konkurentov sponzorov - zvyčajne je sponzorom výrobca piva či banka. Ak je teda sponzorom prenosu Heineken, televízia nesmie počas ani pred a po zápase vysielať reklamu na pivo inej značky. Navyše musí v presne stanovených termínoch odvysielať dva magazíny a v lukratívnych reklamných časoch upútavky na Ligu majstrov.
STV stanovuje povinnosť vysielať športové prenosy zákon. "Keďže úlohou STV nie je tvoriť zisk, snažíme sa sprístupniť divákom šport aj za cenu prípadnej straty spojenej s jeho vysielaním - vnímame to ako jednu z verejnoprávnych funkcií STV," hovorí Zahradník.
25 miliónov za slovenskú futbalovú ligu
Ceny za vysielacie práva sú podľa Zahradníka vysoké. Ak je STV jediným reálnym záujemcom, nechce platiť "nezmyselne vysoké sumy za televízne práva", dodáva. Suma 25 miliónov korún za práva na domácu futbalovú ligu je podľa Zahradníka priveľa.
STV "verejnoprávne" nesie na svojich pleciach náklady na výrobu priamych prenosov či záznamov. Prípadné zisky z predaja reklamy sú totiž väčšinou nižšie. Týka sa to slovenskej futbalovej i hokejovej ligy, volejbalu, basketbalu, plávania, tenisu a mnohých ďalších športov.
Priame prenosy z futbalových zápasov síce dokážu plniť bary a reštaurácie,pre televízie je to však skôr stratový podnik. FOTO - TASR/EPA A ARCHÍV ČTK