Pivári zároveň dávajú prednosť pivu s nižším obsahom alkoholu. Odborníci si to vysvetľujú zmenou životného štýlu a vysokými teplotami. Sociologička Sylvia Porubänová si však myslí, že mimo teplých dní zohráva úlohu nižšia cena, a nie uvedomelosť spotrebiteľa.
Pivovary na Slovensku vyrábali v roku 2004 päťkrát viac nealkoholického piva ako v roku 2000 a jeho výroba na rozdiel od alkoholického z roka na rok rastie. Drahomíra Mandiková z firmy SABmiller, ktorej patria značky Šariš a Topvar, však hovorí, že stále ide len o doplnkový sortiment, a preto ho nevyrábajú všetky pivovary.
Nárast záujmu o nealkoholické pivo potvrdil aj riaditeľ marketingu firmy Topvar Jozef Nemec. Topvar ho predáva až trikrát viac. "Nealkoholické pivo je horkosťou a chuťou na úrovni alkoholického piva, len proces kvasenia sa zastaví skôr," povedal Nemec.
V Hurbanove vyrába nealko pivo Zlatý Bažant, ktorý sa tiež snaží čo najviac priblížiť originálnej chuti piva. "Úspešne sa vyváža aj do Česka, Estónska či Spojených štátov a je dominantnou značkou v tomto segmente," povedal hovorca Heinekenu Roman Krajniak.
Rast spotreby nealkoholického piva zaznamenali aj obchodné reťazce. V reťazcoch Hypernova a Albert rastie aj celkový predaj piva. Desaťstupňové pivo sa na ňom podieľa 65 percentami. Nealkoholického piva sa za prvý polrok predalo o 10 percent viac ako za prvý polrok minulého roku, povedala hovorkyňa Ahold Diana Chovancová-Stanková.
"V predajniach Tesco dominuje 10-stupňové pivo a jeho predajnosť je vyššia ako 12-stupňového, čierneho alebo nealkopiva," povedal nákupca spoločnosti Tesco Richard Kopúnek. Stúpajúcu obľubu nealkoholického piva si vysvetľuje zmenou životného štýlu. Na slovenských cestách pribúdajú autá a vodiči si doprajú pivo s takmer nulovým obsahom alkoholu. Zaujímavosťou je, že najviac piva Tesco predá pred Vianocami a až potom nasledujú horúce letné dni. (vf)