Nemecké firmy zamestnávajú doma čoraz menej pracovníkov. Podľa denníka Handelsblatt v 30 najväčších nemeckých firmách klesol za posledné štyri roky podiel nemeckých zamestnancov o 3,5 percenta na 47 percent. Turistický gigant TUI zamestnáva napríklad v Nemecku štvrtinu osadenstva, koncern na výrobu pracích a čistiacich prostriedkov Henkel iba pätinu.
Ešte viac ako podiel nemeckých zamestnancov klesá najväčším nemeckým firmám domáci obrat, čo súvisí s nízkym dopytom. Za posledné štyri roky sa znížil o 16 percent na 30 percent. Príčinou je v prvom rade dlhodobá masová nezamestnanosť bez práce je takmer päť miliónov Nemcov ale už aj zvyšovanie daní.
Väčšina ekonomických odborníkov poukazuje na to, že v Nemecku chýbajú pracovné ponuky firiem v sektore služieb, ktoré by poskytovali prácu málo kvalifikovaným ľuďom.
Konateľ poradenskej firmy Boston Consulting Daniel Stelter pripomína, že z dlhodobého hľadiska producenti vyrábajú svoje výrobky, a teda aj zamestnávajú pracovníkov v tých krajinách a regiónoch, kde je po tovare dopyt. Odchod firiem z Nemecka do lacnejšieho a stále kúpyschopnejšieho zahraničia bude teda pokračovať.
Čoraz viac pracovných miest zaniká v symbole nemeckého hospodárstva - automobilkách. Najväčší európsky výrobca automobilov Volkswagen plánuje pri štrukturalizácii firmy zrušiť približne dvesto z tisíc manažérskych pozícií. Koncern DaimlerChrysler chce zrušiť v Nemecku 3200 pracovných miest v administratíve. Racionalizačný plán chce, podobne ako VW, splniť pomocou dobrovoľných odchodov, preškoľovacích kurzov a zvýšením zamestnaneckej mobility. JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov