Minister dopravy Ľubomír Vážny o predaji menšinového podielu v Cargu uvažuje. Najprv chce však vyskúšať, ako bude firma fungovať v rukách štátu pri jeho ministrovaní. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ
BRATISLAVA - Minister dopravy Ľubomír Vážny sa chce pokúsiť urobiť z národného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo efektívnu a úspešnú firmu. Ak sa mu to podarí, štát si ju celú ponechá vo vlastníctve. "Ak sa nám to podarí nástrojmi, ktoré máme pripravené, 100 percent podniku zostane v rukách štátu," povedal Vážny. Ak nie, minister pripúšťa privatizáciu. "Predáme minoritný podiel. Viac ako 50 percent určite nepredáme," povedal.
Nájsť investora, ktorý kúpi menšinu akcií v nefungujúcej firme, bude problematické. Ak by sa v takom prípade malo predať len 49 percent akcií a investor by nemal rozhodujúce práva, tak jeho hľadanie bude veľmi ťažké, povedal prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Oravec.
Minister má predstavu o kupcovi
Porovnávať dosahy predaja menšinového a väčšinového podielu sa podľa generálneho riaditeľa ZS Cargo Pavla Kužmu vopred nedá. "Všetko bude závisieť od toho, aké práva bude mať súkromný investor," povedal.
Vážny už spresnil svoju predstavu o investorovi. Podľa neho by to mal byť niekto, kto je "lepší ako my". Za lepších považuje nemeckých a rakúskych železničných nákladných dopravcov. "V žiadnom prípade nie Maďarov a Poliakov, ktorí majú ešte väčšie nedostatky v oblasti Carga ako my," povedal.
Maďarská vláda však v súčasnosti pripravuje predaj nákladnej železničnej dopravy MÁV.
Hodnota firmy klesá
Časový plán, dokedy sa má ukázať efektivita reštrukturalizácie nášho Carga, Vážny nevedel spresniť. Po stredajšom rokovaní vlády s novinármi hovoril o horizonte trištvrte roka.
V tom čase už bude trh nákladnej prepravy na koľajniciach otvorený pre zahraničnú konkurenciu. Cargo sa tak stane pre potenciálnych kupcov menej atraktívne. Štát musí v takom prípade rátať s nižším privatizačným výnosom. Podľa Kužmu má podnik už teraz malé šance súperiť s inými firmami na trhu, lebo Cargo podlieha regulácii.
Otázkou ostáva aj to, odkiaľ vezme podnik alebo ministerstvo peniaze na nevyhnutné investície a či budú efektívne vynaložené. "V spoločnostiach, ktoré majú veľké investičné potreby, hrozí riziko neefektívnych výdavkov. Najmä v prípade, ak je vlastníkom štát," povedal hlavný ekonóm ING bank Ján Tóth.
Oravec upozorňuje na to, že ak si štát v Cargu ponechá majoritnú účasť, tak na ňom, a teda na daňových poplatníkoch ostane aj bremeno investícií. "Môj názor je ten, že cargo by malo byť predané," povedal Oravec
Napriek očakávaniam bola vlani firma v strate
Cargo postupuje zatiaľ podľa stanoveného podnikateľského plánu na tento rok. Vlaňajšia strata vo výške 713 miliónov korún nedovoľuje firme modernizovať nákladné vozne či rušne. "Cargo v súčasnosti potrebuje partnera, ktorý bude mať dostatok finančných zdrojov na obnovu a modernizáciu vozového parku," povedal denníku SME Kužma. Firma mala vlani stratu najmä pre recesiu v hutníctve. Pre Cargo to znamenalo zníženie objemu prepravy o 1,8 milióna ton.
Tento rok, podobne ako vlani, očakáva Kužma vyrovnané hospodárenie. "Tento rok máme lepšie výsledky ako vlani, v prvom polroku sme v zisku," povedal.
Letiská vyrieši úrad
Minister dopravy Ľubomír Vážny v stredu potvrdil slová premiéra Roberta Fica, že vláda v prípade privatizácie bratislavského a košického letiska bude rešpektovať rozhodnutie Protimonopolného úradu.
"Ak úrad predaj konzorciu TwoOne zakáže, tak je zmluva neplatná a nemôže sa naplniť," povedal Vážny.
V takom prípade bude mať vláda niekoľko možností. Úplne zastaviť privatizáciu, vyhlásiť novú súťaž alebo letiská predať konzorciu Abertis, ktoré skončilo za víťazným TwoOne. "Pravdepodobnejší scenár je, že predaj zastavíme," povedal Vážny.
(ik)