EÚ-Rusko: Blízko k dosiahnutiu kompromisu v protihlukovej norme
MOSKVA 27. marca (SITA/Reuters) - Moskva a Brusel sa v stredu priblížili k dosiahnutiu kompromisu o zavedení nových a prísnejších noriem týkajúcich sa hluku spôsobovanom lietadlami, v dôsledku ktorých hrozí zákaz letov viac ako 80 percentám ruských lietad
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
iel vo vzdušnom priestore krajín Európskej únie (EÚ).
Ruský minister dopravy Sergej Frank v januári varoval, že ak sa ohľadne smernice, ktorá má do platnosti vstúpiť 1. apríla, nedosiahne žiaden kompromis, Rusko v rámci odvetných opatrení pristúpi k obmedzeniu letov z členských štátov únie. Jurij Romanenko, ktorý stojí na čele ruskej pobočky medzivládnej Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO), potvrdil, že hlavný ruský vyjednávač Pavel Rožkov je stále v Bruseli a rokuje s predstaviteľmi EÚ. "Konečné rozhodnutie ešte verejne oznámené nebolo, ale zdá sa, že bude priestor na určitý kompromis a vzájomnú dohodu o otázke protihlukovej normy," povedal Romanenko a dodal, že existuje nádej na dosiahnutie niečoho, čo by uspokojilo aj ruskú stranu.
Keď vstúpi do platnosti tretí stupeň pravidiel ICAO na zníženie hluku, mnohí ruskí dopravcovia prevádzkujúci lietadlá, ktoré spĺňajú iba stupeň dva, nebudú môcť pristávať na západoeurópskych letiskách, ak sa obe strany nedohodnú na nejakom kompromise.
Prevažná časť starnúceho ruského lietadlového parku vznikla ešte pred rozpadom Sovietskeho zväzu v roku 1991 a na úpravu lietadiel, aby vyhovovali prísnejším požiadavkám, nie je dostatok finančných prostriedkov. Podľa Ruskej štátnej leteckej služby, stupeň tri by mal v roku 2002 za následok zrušenie 11 tisícov letov a znížil ročný počet prepravených cestujúcich o tri milióny, čo je približne 12 percent.
Aeroflot a ďalšie väčšie ruské letecké spoločnosti nakúpili v posledných rokoch lietadlá typu Boeing a Airbus a väčšinu medzinárodných letov zabezpečujú na lietadlách, ktoré vyhovujú novej európskej protihlukovej norme. Avšak mnohí dopravcovia, najmä tí, ktorí dopravujú rastúci počet ruských turistov v rámci charterových letov, stále používajú staré sovietske lietadlá ako sú Iľjušiny a Tupolevy.