Regulácia cien benzínu môže zapríčiniť krízu

Na Slovensku sa podľa štatistík SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) spotrebovalo vlani 1,4 miliardy litrov benzínu a 800 miliónov litrov nafty. Zo štatistík vyplýva, že minulý rok sa zo zahraničia doviezla viac ako tretina ...

Na Slovensku sa podľa štatistík SAPPO (Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu) spotrebovalo vlani 1,4 miliardy litrov benzínu a 800 miliónov litrov nafty. Zo štatistík vyplýva, že minulý rok sa zo zahraničia doviezla viac ako tretina palív, v medziročnom porovnaní je to viac ako 23-percentný nárast.

Fico pripustil možnosť regulácie cien motorových palív, neupresnil však, ako by mala vyzerať. Cenu benzínu tvorí čistá cena benzínu (v ktorej je už zahrnutá marža spoločnosti), spotrebná daň a DPH. Čistá cena benzínu sa dnes v Európe pohybuje v prepočte okolo 20 korún za liter.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po cenovej regulácii by sa palivá na Slovensku stali lacnejšími ako napríklad v okolitých krajinách. Zrejme by to vytlačilo zahraničné spoločnosti zo slovenského trhu, lebo by pre ne bolo nevýhodné predávať benzín a naftu za nízke ceny na Slovensku. Postavenie Slovnaftu na tunajšom trhu by sa teda ešte posilnilo. Pre zahraničné subjekty by však bolo výhodné nakupovať lacné pohonné látky vo veľkých objemoch na slovenskom trhu a vyvážať ich do zahraničia, kde by boli ceny vyššie. Vznikla by paradoxná situácia - vláda by pomáhala dosahovať vyššie zisky nadnárodným monopolom mimo Slovenska. Na Slovensku by sa zasa mohol objaviť nedostatok benzínu a začať energetická kríza.

Nedostatok benzínu by Slovensko muselo vykryť dovozom, avšak už za svetové ceny. Rozdiel medzi vyššou trhovou cenou a nižšou regulovanou cenou by musel niekto zaplatiť. Najskôr štát, čiže daňoví poplatníci. Dovozom by sa zároveň zhoršila obchodná bilancia zahraničného obchodu Slovenska a bol by ešte väčší tlak na oslabenie koruny.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedenie regulácie cien pohonných látok nie je ani v súlade s jednotným úniovým trhom, lebo medzi krajinami únie môže byť voľný pohyb tovarov a služieb bez regulácie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 367
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 958
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 137
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 052
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 985
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 668
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 630
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu