ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Veľká konkurencia v oblasti prepravných alebo taxislužieb údajne nedovolí firmám a živnostníkom pružne prispôsobovať ceny rastúcim cenám pohonných látok. Špeditéri, prepravcovia alebo taxikári hovoria, že musia šetriť na nákladoch, alebo sa neraz uspokojiť s nižšími výnosmi.
"Zvýšené náklady, ktoré súvisia s drahou naftou, kompenzujeme väčším množstvom najazdených kilometrov za mesiac," povedal manažér kvality špedičnej spoločnosti ČSAD Invest Martin Pétery. Iba tak sa dá podľa neho reagovať na stále rastúce náklady na jazdenie. "Už vlani sme si hovorili, že ceny zdvihneme na budúci rok. Nedalo sa. Teraz zase dúfame, že budúci rok sa nám už ceny zvýšiť podarí," povedal.
S cenami už rok nehýbe ani živnostník Vladimír Jurča. "Keby som to urobil, neudržal by som sa na trhu. Len čo zvýšim taxu, ľudia hneď začnú šomrať a obzerajú sa za lacnejším prepravcom," povedal. Pritom za naftu platí zhruba o štyri koruny viac ako pred rokom.
Veľké množstvo prepravcov drží v konkurenčnom tlaku aj menšie prepravné spoločnosti, ktoré pre nižšie zisky nemajú peniaze na obnovu a rozšírenie vozidlového parku. Podľa istej malej prepravnej spoločnosti to môže ohroziť aj bezpečnosť prepravy.
Vynútené šetrenie na úkor bezpečnosti pripúšťa aj Pétery. "Keby boli ceny o niečo vyššie, vozidlá by nemuseli byť také vyťažené a ešte aj po piatich rokoch by boli v pomerne dobrom stave. Nepotrebovali by teda výmenu tak súrne ako teraz".
Aj taxikárske služby svoje ceny nezvyšujú. Trh je nasýtený a jedinou zbraňou v boji o zákazníka je podľa nich cena. "Vidím to tak, že aj napriek vysokým nákladom si ani v najbližšom čase nebudeme môcť dovoliť zvýšiť taxu za kilometer," povedal taxikár bratislavskej taxislužby. Niektoré pred časom zvyšovali tzv. nástupné.
V blízkej budúcnosti sa podľa konateľa ČSAD Invest Richarda Lampera situácia zmení v prospech nákladnej prepravy. "Zanedlho budú spúšťať svoju prevádzku veľké automobilky. Tým dosť narastie dopyt po prepravných službách," povedal. Prepravcovia si zrejme budú môcť dovoliť dosiahnuť zvýšiť ceny.
"Vysokú cenu benzínu a zvýšenie prepravných potrieb zo strany automobiliek sa budeme, samozrejme, snažiť využiť a dohodnúť pre nás výhodnejšie ceny. Očakávam, že ceny zvýšime na prelome roka 2006 a 2007," povedal Lamper. Ceny špedičných služieb firmy by sa podľa jeho odhadu mohli zvýšiť o 10 až 20 percent.
Česmad, združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky, dopravcom odporúča, aby si ceny pohonných látok premietali do cien prepravy. "Buď si nárast ceny pohonných látok stanovia v zmluve, alebo si budú pýtať palivový príplatok. Tak najlepšie dokážu zákazníkovi, že si nechcú zvyšovať zisky, ale že si iba pokrývajú objektívne vysoké náklady," povedal generálny tajomník spoločnosti Roman Kment. (ho)