Sociálna poisťovňa uhradila klientom dôchodkových spoločností do konca júna penále 3,423 milióna korún. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
BRATISLAVA - Sociálna poisťovňa dostala už druhú sankciu od Národnej banky Slovenska, lebo oneskorene odoslala platby z odvodov klientov na ich dôchodkové účty v druhom pilieri. Hovorca centrálnej banky Igor Barát povedal, že poisťovňa musí zaplatiť takmer 9500 klientom VÚB Generali DSS penále 0,05 percenta z dlžnej sumy za každý deň omeškania.
"Sociálna poisťovňa neposlala týmto klientom príspevky včas a Národná banka ju 29. júna vyzvala, aby uhradila penále," povedal Barát. Sociálna poisťovňa by podľa neho mala uhradiť sankciu bezodkladne.
Poisťovňa však zatiaľ nevie, akú sumu bude musieť týmto klientom zaplatiť. "Poisťovňa musí vypočítať penále jednotlivo za každého sporiteľa a za každý mesiac zo sumy príspevkov na dôchodkové sporenie za príslušný kalendárny mesiac, takže odhad penále nie je možný," povedala šéfka tlačového odboru Sociálnej poisťovne Lýdia Výborná. Sociálna poisťovňa platí penále zo správneho fondu, čo znižuje jej rozpočet na vlastnú prevádzku - je pre ňu teda výhodné zaplatiť sankciu čo najskôr.
Prvú sankciu zo začiatku roka poisťovňa vyčíslila na 3,4 milióna korún za asi 200-tisíc meškajúcich platieb z roku 2005. Poisťovňa ju už podľa Výbornej uhradila.
Penalizácia je pre klientov výhodná
"Čím neskôr zaplatí Sociálna poisťovňa penále na účet sporiteľa v dôchodkovej spoločnosti, o to lepšie zhodnotenie meškajúcich úspor klient získa," povedal Viktor Kouřil z VÚB Generali. Penále vysoko prevyšuje mieru bežného zhodnocovania úspor v dôchodkovom fonde. Kto vstúpil napríklad do rastového dôchodkového fondu v čase, keď hodnota dôchodkovej jednotky bola 1,00, jeho úspory sa doteraz zhodnotili zhruba o 4,50 až 5 percent. Penále za meškajúce príspevky ročne znamená zhodnotenie o 18,25 percenta.
Viacerí správcovia úspor potvrdili, že sa po sťažnostiach klientov obrátili na NBS, aby znovu vykonala kontrolu v Sociálnej poisťovni. Očakávajú, že na podnet centrálnej banky bude poisťovňa ďalej platiť penále, až kým sa jej platobná disciplína nezlepší.
Chybu vraj robia aj zamestnávatelia
"Sociálna poisťovňa musí výrazne zlepšiť výber a vymáhanie poistného," povedal Kouřil. Meškajúce platby sa podľa neho týkajú najmenej desiatich percent klientov, čo zodpovedá zhruba 140-tisícom klientov dôchodkových spoločností. Podľa Výbornej je však ich príčinou aj to, že zamestnávatelia uvedú nesprávne rodné číslo zamestnanca alebo živnostník nepredloží výpis z daňového priznania za predchádzajúci rok.
Sociálna poisťovňa musí podľa zákona o sociálnom poistení poslať príspevky na účty sporiteľov najneskôr do 45 dní odvtedy, čo jej uhradili odvody zamestnávatelia za pracovníkov alebo živnostníci za seba. Z príspevku, ktorý zašle na účet sporiteľa včas, si stiahne pol percenta. Z penále pre poisťovňu neplatí klient žiadny poplatok.