Čoraz viac ľudí v Európe míňa peniaze prostredníctvom internetových nákupov. Najviac kupujú knihy, CD a zájazdy. FOTO - SITA |
ia na nákupy cez internet až 263 miliárd eur.
Rok 2011 bude podľa nej aj zlomom, keď Briti prekonajú obyvateľov Spojených štátov s priemernou ročnou online tržbou 2410 eur. Briti patria medzi najväčších nadšencov internetových nákupov v Európe. Ich priemerný ročný výdavok v posledných rokoch dosiahol v prepočte 1744 eur.
"V krajinách, kde sa to začalo, napríklad v Británii či vo Švédsku, to rastie každým rokom," pripomenul autor štúdie Jaap Favier.
Dodal, že napríklad Francúzi majú za Britmi v internetových nákupoch zhruba dvojročné oneskorenie, ale že ich tempom rastu výdavkov na webe čoskoro predbehnú.
Elektronický obchod rastie predovšetkým vďaka tomu, že čoraz viac ľudí má prístup na internet a rozširuje sa aj rýchly internet cez širokopásmové napojenie. "Trvá zhruba rok od chvíle, keď si človek zaobstará internet, než si prostredníctvom neho niečo kúpi," hovorí Favier. Ako prvú vec si ľudia na webe kupujú knihu, CD alebo zájazd. Ak majú ľudia internet dlhšie, rozšíria sa ich nákupy o ďalšie kategórie tovaru, napríklad oblečenie či elektroniku.
Favier označuje tých, ktorí majú rýchly internet a už na ňom vyhľadávajú najvýhodnejšie kúpy, za technologických optimistov. Sú to podľa neho ľudia, ktorí veria, že im technológie zlepšia život. Motiváciu majú pri internetových nákupoch spotrebitelia rozdielnu podľa národnosti. V Nemecku napríklad ekonomická situácia spôsobila, že sa spotrebitelia obracajú na internet preto, že je to najlacnejšie. V Británii, kde je ekonomika v silnejšej kondícii, sa explózii internetových nákupov pripočíta menšiemu množstvu ľudí, ktorí si za pohodlný nákup radšej priplatia. Veľký podiel majú teraz v internetových objednávkach zájazdy a cesty. Agentúra predpovedá, že v priebehu piatich rokov sa obyvatelia Európy zamerajú na nákup oblečenia a elektroniky. (čtk)