Chcel by som darovať svojmu synovi dom. Potreboval by som vedieť, ako je to so spísaním darovacej zmluvy, prípadne, aký je rozdiel medzi tým, keď nehnuteľnosť darujem, a keď ju na niekoho prepisujem. Okrem toho by som rád vedel, či môžem riešiť túto záležitosť aj na diaľku (bývam v inom meste aj kraji, než sa nachádza nehnuteľnosť, ktorú chcem darovať.) Zaujímala by ma aj výška poplatkov, ktoré s darovacou zmluvou súvisia - napríklad, koľko sa platí pri výpise a zápise do katastra.
Ondrej
Ak sa nehnuteľnosť prevádza zmluvou (v danom prípade darovacou zmluvou), vlastnícke právo k nehnuteľnosti vzniká vkladom do katastra nehnuteľností. O zápise vlastníckeho práva k nehnuteľnosti rozhoduje príslušná správa katastra, v obvode ktorej sa prevádzaná nehnuteľnosť nachádza, a to na základe zmluvy. Správe katastra je potrebné zmluvu doručiť v potrebnom počte vyhotovení. Tá následne preskúma, či zákonom stanovené náležitosti zmluva spĺňa, a či ide o zmluvu platne uzavretú. Vzhľadom na to, že pre platnosť zmluvy zákon vyžaduje určité náležitosti, a vzhľadom na uvedený formálny postup správnych orgánov je vhodné obrátiť sa pri vyhotovovaní zmluvy na osobu s odbornými znalosťami (napr. na advokáta). Môžete sa tým vyhnúť prípadným komplikáciám pri prevode vlastníckeho práva k predmetnému domu.
Odmena advokáta za vyhotovenie zmluvy je vecou vašej dohody s príslušným advokátom. Zväčša závisí od počtu hodín potrebných na poskytnutie právnej služby alebo od hodnoty veci, ktorá je predmetom právneho úkonu. Strany sa prípadne môžu dohodnúť aj inak, v zmysle príslušného právneho predpisu, ktorý ustanovuje podmienky odmien advokátov.
Vo všeobecnosti platí, že na vznik, zmenu, alebo zánik vlastníckeho práva k nehnuteľnosti zmluvou je potrebný zápis do katastra nehnuteľností (vklad). Zrejme od uvedeného pojmu "zápis" do katastra nehnuteľností je odvodený vami uvádzaný pojem "prepis" nehnuteľnosti. Zákon takýto pojem nepozná, no v kontexte vašej otázky možno termíny "darovanie" a "prepísanie" nehnuteľnosti označiť za podobné. Ak totiž prevádzate nehnuteľnosť na inú osobu (napríklad darovaním), je pre nadobudnutie vlastníckeho práva obdarovaného k prevádzanej nehnuteľnosti vždy potrebné, aby vlastníctvo bolo na neho "prepísané". Rozdiel je len v tom, že kým "darovaním" možno chápať právny úkon (darovaciu zmluvu), ktorým je nehnuteľnosť prevádzaná, "prepis" vlastníckeho práva vykoná príslušná správa katastra na základe tejto darovacej zmluvy.
Podpis darcu na zmluve musí byť úradne overený. Darovaciu zmluvu je možné podpísať u ktoréhokoľvek notára na území Slovenskej republiky. Návrh na vklad vlastníckeho práva je možné podať na príslušnej správe katastra aj prostredníctvom pošty. Nie je teda potrebné zdržiavať sa na mieste, kde sa prevádzaná nehnuteľnosť nachádza.
V prípade, že ide o darovanie nehnuteľností maloletému, je potrebné, aby darovanie schválil príslušný súd. Ak má teda byť prevedené vlastnícke právo k domu na maloletého, musí zákonný zástupca maloletého požiadať súd o schválenie právneho úkonu, ktorým sa vlastníctvo prevádza (darovacej zmluvy).
Správny poplatok za návrh na vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností je vo výške 2000 Sk, pričom príslušná správa katastra rozhodne o návrhu do 30 dní odo dňa doručenia návrhu. Správa katastra môže rozhodnúť o návrhu na vklad aj na základe žiadosti o urýchlené konanie. Výška správneho poplatku je v takom prípade 8000 Sk a príslušná správa katastra o návrhu rozhodne do 15 dní odo dňa doručenia návrhu na vklad.