Zdravotná poisťovňa tvrdí, že zákon neporušila, pretože peniaze na reklamu išli z väčšej časti zo súkromných zdrojov akcionárov. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
BRATISLAVA - Zdravotná poisťovňa Dôvera lákala k sebe poistencov veľkou reklamnou kampaňou za milióny korún. Jej aktivity už prešetruje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pozrie sa však aj na marketingové aktivity ďalších poisťovní.
Dôvera v televíznych šotoch núka novým poistencom 500-korunové poukážky na nákup liekov. Pôvodným 750-tisícom poistencov rozposlala 100-korunové poukážky, spolu ju poukážky vyšli na 75 miliónov korún.
Príjmy zdravotných poisťovní tvoria z 90 percent verejné zdroje - odvedené poistné, ktoré musí poisťovňa použiť v prvom rade na zdravotnú starostlivosť. Z verejných peňazí môže financovať aj reklamu. Nedostatkom zákona podľa hovorkyne úradu pre dohľad Radky Miklášovej je, že nedefinuje rozsah a štruktúru reklamných aktivít.
Názor úradu je však taký, že zdravotná poisťovňa by mohla do propagácie a reklamy investovať iba vtedy, ak by dosiahla zisk. Dôvera však minulý rok skončila so stratou asi 1,6 milióna korún.
Hovorca poisťovne Radoslav Bielka tvrdí, že zákon neporušili a peniaze na reklamu išli z väčšej časti zo súkromných zdrojov akcionárov, nie z verejných peňazí. Koľko je to väčšia časť, Bielka nekomentoval.
Prezident Slovenskej lekárskej komory Milan Dragula hovorí, že poisťovňa na takúto reklamu nemôže použiť peniaze od poistencov. "Ak nepreukáže, že to bolo financované zo súkromných zdrojov, tak je to svinstvo."
Podľa niektorých ekonómov by poisťovne vo výdavkoch na správu, kam patrí aj reklama, nemali byť obmedzované, ak sú ich klienti spokojní. Dragula to považuje za pomýlený názor. Hovorí, že Dôvera, takisto ako ostatné poisťovne, v zmluvách limituje špecialistov, jej poistenci čakajú na niektoré plánované vyšetrenia alebo operácie a netrúfa si povedať, že všetci sú spokojní.
V správe úradu pre dohľad sa píše, že v roku 2005 minula Dôvera na správu 6 % z celkových výdavkov, čo bolo najviac spomedzi všetkých poisťovní. Poisťovňa sa obhajuje tým, že úrad mal nesprávne údaje. Výdavky na správu sa podľa nej pohybovali okolo 4,7 %, podobne ako pri ostatných poisťovniach.
Strany súčasnej vládnej koalície pred voľbami sľubovali, že výdavky na réžiu poisťovní obmedzia zákonom. Ukáže sa, či sa to objaví aj v programovom vyhlásení vlády.
Ekonóm Matúš Pošvanec z Nadácie F. A. Hayeka si myslí, že výška výdavkov na správu by nemala byť obmedzená. Podľa neho poisťovne môžu zabezpečiť lepšie služby a vyššiu kvalitu len na základe silnej konkurencie, kde fungujú princípy trhovej cenotvorby a zisku.
V súčasnosti sa však poisťovne v konkurencii od seba výrazne neodlišujú. Poistencov lákajú na rôzne typy zliav v kúpeľoch, optikách. Súťažiť medzi sebou budú až v individuálnom zdravotnom poistení, to však má zatiaľ len poisťovňa Union. Poisťovne tvrdia, že dnes nie je veľký priestor na individuálne zdravotné poistenie, pretože drvivá väčšina chorôb je hradená z verejného poistenia. (dro)
Koľko je poistencov
Zamestnanci 1 802 190
SZČO 375 192
Samoplatitelia 58 686
Poistenci štátu 3 110 927
Spolu 5 346 995
Ako skončili minulý rok poisťovne
hospodársky výsledok príjmy výdavky
VŠZP - 2,5 miliardy 51,9 miliardy 50,2 miliardy
Apollo +135 miliónov 7, 1 miliardy 6,1 miliardy
Dôvera - 1,6 milióna 4,2 miliardy 3,6 miliardy
Sidéria - 32,8 milióna 5, 2 miliardy 4,8 miliardy
Počet poistencov a podiel na trhu
Poisťovňa VŠZP SZP Apollo Dôvera Sidéria
Počet poistencov 3 451 829 694 554 475 168 334 176 391 268
Podiel na trhu v % 64,6 13 8,9 6,2 7,3
Zdroj:ÚDZS
Koľko minuli poisťovne na svoju réžiu
(v miliardách korún)
Poisťovňa VŠZP SZP Apollo Dôvera Sidéria
Výdavky spolu 47,46 12,5 6,2 3,6 4,9
Výdavky na réžiu 1,8 0,5 0,23 0,22 0,18
Výdavky na réžiu v % 3,75 3,98 3,72 6,15 3,81
Zdroj:ÚDZS