Ja som ja a občas niekto iný

Názov naznačuje ústrednú tému výstavy - vnímanie vlastného ja umelcom, variácie a možnosti umeleckej sebaprezentácie, sebazobrazenia, autoreflexie.

Cindy Sherman: Nepomenovaný filmový záber č. 216. 1989. FOTO–TOREH.ROYNELAND


Predstavuje diela približne sedemdesiatich významných slovenských a zahraničných umelcov, ktoré vznikali od začiatku 60. rokov minulého storočia po súčasnosť. Kurátorka Zora Rusinová uchopila tému precízne, analyticky výstava je bohatá na rôzne významové línie a obsahy. Slovenská národná galéria v Bratislave jej vyčlenila dve podlažia.

Zo širokého záberu Rusinová vytýčila tematické okruhy, ktoré neponíma striktne, navzájom sa prelínajú. Diela rozčlenila do siedmich skupín, slúžia ako modely rôzneho vyjadrenia vzťahu umelcov k sebe, vlastnej tvorbe, svojmu miestu v sociálnej štruktúre.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý okruh, zaoberajúci sa premenami autoportrétu, zastrešuje spektrum diel od tradičnejšieho uchopenia témy s viac-menej realistickou podobou autora, napríklad Bohdana Hostiňáka, až po znásobenie či manipuláciu vlastnej podoby v podaní Valie Export.

Téma premien autoportrétu je vlastná väčšine diel. Exponáty z tohto okruhu sú umiestnené paralelne s témou Osudová blízkosť a konečnosť tela. Obe sekcie symbolicky ústia do miestnosti o problematike autobiografického rozprávania.

Kurátorke je problematika telesnosti a jej reflexie blízka. Svedčí o tom výber diel aj fakt, že mnohé z nich, formálne patriace do iných okruhov, sú s touto témou úzko previazané. Zaradila sem aj diela pojednávajúce o zraniteľnosti a krehkosti telesnej schránky, nevyhýbajúc sa prezentácii patologických javov napríklad vo fotografiách Hannah Wilkeovej.

SkryťVypnúť reklamu

Vo viacerých exponátoch nie je zraniteľné telo bytostne prítomné, ale len naznačené svojím fragmentom. Ako chumáče vlasov Viktora Oravca v sklených nádobách, ktoré majú funkciu sondy do osobnej mytológie autora, alebo "malé gobelíny" Otisa Lauberta, zachytené z odevu v autorovom pupku. Aj iní autori, ako napríklad Richard Fajnor, postupovali pri tvorbe priam s vedeckým záujmom a zachytávali procesy súvisiace s ich telom a jeho biologickými procesmi v čase.

Problematike autorovej identity, integrity či odcudzenia umelca sebe samému je venovaný okruh nazvaný Ja je niekto iný, ktorý prechádza cez rôzne formy alter ega až k androgýnnosti a tranvestii. Viaceré z týchto diel obsahujú prvky zvýraznenej divadelnosti, stačí spomenúť Tanec Jiřího Davida s maskou na tvári, predvádzaný v prostredí jeho ateliéru, alebo krehké nostalgické video Mileny Dopitovej s názvom Sixtysomething.

SkryťVypnúť reklamu

Rodovej identite kurátorka venovala veľký priestor. Na problematiku stereotypov súvisiacich so ženskosťou, s jej vnímaním, priznávaním i popieraním je zameraný okruh Byť krásnou. Ten napríklad v diele Pipilotti Rist ironicky tematizuje postavenie ženy ako umelkyne v spoločnosti. Viaceré autorky pracujú s prvkami, ktoré sa týkajú skrášľovania ženského tela, v spoločnosti stereotypne považovaného takmer za povinnosť.

Z iného podhubia vyrastá tematický okruh o otázkach autorstva, kde je podstata osobnosti umelca vtlačená do jeho podpisu. Ten garantuje autorstvo aj trhovú hodnotu. Do absurdnosti tému rozvinul Michal Murin v projekte fiktívneho múzea súčasného umenia, ktorého exponáty tvoria pôsobivé signatúry.

Výstava Autopoiesis prezentuje množstvo starších, divákom už známych diel a súčasne sú tu početne zastúpení aj mladí autori. Jedinou zásadnou otázkou pre kurátorku zostáva, prečo do tejto prehliadky nezaradila skupinu Egoart, ktorej všetky projekty sa točia okolo sebaprezentácie a sebavyjadrenia. Nie náhodou jej členovia počas vernisáže na svoju absenciu na výstave vehementne reagovali.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: LÝDIA PRIBIŠOVÁ (Autorka je kunsthistorička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu