FOTO - TASR
BERLÍN - Napriek tomu, že nemecké národné mužstvo majstrovstvá sveta vo futbale nevyhralo, Nemecko zaznamenalo ako usporiadateľ úspechy v ekonomickej oblasti. Obrovský športový zážitok oživil trh práce a naplnil pokladnice mnohých firiem. Podľa odhadov spolkovej pracovnej agentúry, vzniklo vďaka majstrovstvám sveta 50-tisíc nových pracovných miest. Po skončení turnaja všetky nezaniknú. Podľa analytikov zostane najmenej polovica z nich.
Ekonómovia sú presvedčení, že z veľkého športového zážitku bude profitovať celá ekonomika. Odborníci očakávajú zvýšenie hospodárskeho rastu minimálne o tri desatiny percentuálneho bodu. V roku 2005 vzrástla nemecká ekonomika o jedno percento.
Infraštruktúra zvládla nápor
Nemci sa ukázali ako príjemný národ, ktorý sa dokáže aj dobre baviť. Cestovné kancelárie prognózujú oživenie cestovného ruchu a zvýšenie jeho príjmov na dlhé roky.
Nemeckým železniciam pomohol šampionát k rýchlemu rozmachu. Majstrovstvá prispeli k zlepšeniu obrazu spolkovej republiky pre zahraničie. Uviedol to v sobotňajšom vydaní nemecký denník Die Welt. Nemecké železnice prepravili navyše 15 miliónov cestujúcich, oznámil šéf koncernu Hartmut Mehdorn. Železnice očakávali, že prepravia iba desať miliónov pasažierov. Spoločnosť nasadila počas majstrovstiev desaťtisíc špeciálnych vlakov na prímestskú dopravu a 370 na diaľkovú dopravu.
Železnice zatiaľ nevedia vyčísliť, o akú sumu sa im pre šampionát zvýšil obrat. Mehdorn v každom prípade ráta s tým, že vďaka majstrovstvám sveta budú železnice tento rok ziskové.
Verejná prímestská doprava zvládla nápor dobre, konštatovalo železničné združenie Allianz pro Schiene. Okolo 60 percent z odhadovaných 3,2 milióna návštevníkov štadiónov pricestovalo prímestskou dopravou, vďaka čomu boli vlaky vyťažené na viac ako 90 percent. Združenie pozitívne hodnotí aj fakt, že železničná preprava šetrí životné prostredie.
Rástli obraty firiem
Deutsche Telekom, jeden zo sponzorov majstrovstiev sveta, ohlásil, že príjmy mu pre majstrovstvá stúpli o 350 miliónov euro, čo je vyše 13 miliárd slovenských korún. Spoločnosť počítala s výrazne nižšou sumou. Dcérska spoločnosť koncernu, T-Systems, profitovala z toho, že dala k dispozícii technickú infraštruktúru. Telefónna divízia zarobila predovšetkým na telefonátoch fanúšikov z celého sveta do ich rodných krajín. Obchody koncernu so športovým tovarom Puma sa v prvom polroku medziročne zvýšili o 40 percent. (tasr)