„Kríza nepochybne povedie k zvýšeniu záujmu zahraničných turistov o Turecko,“ uviedla pre AFP predstaviteľka tureckého združenia majiteľov cestovných kancelárií (TURSAB). Zdôraznila, že znehodnotenie tureckej líry o 25 až 30 percent voči americkému doláru, ktoré nasledovalo po vystúpení meny z kontrolovaného kurzu, zvýši príjmy z turistiky, hlavného zdroja devíz v krajine.
Hüseyin Baraner z Öger Tours tieto názory potvrdzuje a zároveň dodáva, že „je tu miesto pre všetkých“ a že Turecko je pre turistov prístupnejšie než Španielsko alebo Taliansko. „Nikdy som taký rast, navyše v priebehu jedného roka, nezažil. Turecko je teraz schopné prijať 14 miliónov turistov,“ usudzuje. „Devalvácia znamená pre turistov v Turecku najmenej o 30 percent nižšie ceny. Cena cesty je rovnaká, pretože je stanovená pevne v devízach, ale na mieste je omnoho lacnejšie. Európski turisti sú na cenové otázky veľmi citliví a sú o nich veľmi rýchlo a veľmi dobre informovaní,“ zdôrazňuje.
Turecko v roku 2000 navštívil rekordný počet desať miliónov turistov, čo do štátnej pokladnice prinieslo 8,5 miliardy dolárov. Naopak, rok 1999, poznamenaný dvoma katastrofálnymi zemetraseniami, podľa oficiálnych čísel sektor poškodil. Turecko pred devalváciou počítalo pre rok 2001 s 12 miliónmi turistov a príjmom desiať miliárd doláro.
Turistika je v Turecku jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich sektorov ekonomiky a investície do nej sa každoročne zvyšujú.
(čtk)