Vlani si Marián Lapšanský s orchestrom zahral ako sólista, v tejto sezóne sa už venoval len povinnostiam riaditeľa Slovenskej filharmónie. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
V Slovenskej filharmónii sa nedávno skončil koncertný ročník a už existujú bulletiny s novým programom. Kým uplynulá 57. sezóna nášho "prvého orchestra" bola konsolidačná, na tú ďalšiu avizuje generálny riaditeľ MARIÁN LAPŠANSKÝ viacero noviniek.
S Lapšanským prišiel do Reduty český dirigent Vladimír Válek, ktorý napriek všetkým možným výhradám dokázal orchester posunúť o priečku vyššie v porovnaní s prepadliskami niekoľkých predchádzajúcich sezón. Podľa zmluvy bude 70-ročný Válek šéfdirigentom ešte v budúcej sezóne.
"Pán Válek urobil veľký kus práce, no od začiatku sme boli dohodnutí na určitej lehote, a tak premýšľame nad niekým, kto by vedel vo väčšej časovej perspektíve pracovať s orchestrom a vtlačiť mu svoju pečať," hovorí Lapšanský. "Viem si dnes v tejto pozícii predstaviť troch slovenských dirigentov."
Generálny riaditeľ sa netají ani ambíciou docieliť výraznejšie personálne zmeny v orchestri: "Uskutočnilo sa už niekoľko konkurzov, najmä do sláčikových skupín pribudli mladé tváre a v hľadaní budeme pokračovať aj v budúcej sezóne."
Čo sa stalo s myšlienkou nadácie pre hudobníkov opúšťajúcich aktívnu prax, ktorú nový riaditeľ zverejnil pri svojom nástupe v roku 2004? "Je to komplikovaný proces, pretože príspevková organizácia nemôže založiť nadáciu, môžu to urobiť len fyzické osoby, napríklad hudobníci. Do nej však treba zložiť 200-tisíc korún. Riešením by bolo vstúpiť do už existujúcej nadácie, rokujeme s Komunitnou nadáciou."
Orchester sa so sezónou rozlúčil výborným koncertom s klaviristom Borisom Berezovským, kde mala zároveň premiéru skladba Adorations od mladej autorky Ľubice Čekovskej. Celý program mal vzápätí úspešnú reprízu na renomovanom festivale Pražská jar. Tento koncert považuje Lapšanský za znovuoživenie pravidelných kontaktov, nielen s Prahou.
"V budúcej sezóne budeme mať dva koncerty v pražskom Rudolfine v rámci výmenného projektu stredoeurópskych orchestrov, do ktorého vstúpili okrem nášho orchestra aj Česká filharmónia, Maďarský národný filharmonický orchester, Slovinská filharmónia v Ľubľane a rakúsky Tonkünstler-Orchester." Po skladbe od Čekovskej zaznie v budúcej sezóne ďalšia objednávka - kompozícia od Jevgenija Iršaia a skladbu pre filharmóniu napíše aj Roman Berger.
S uplynulou sezónou je Lapšanský spokojný. Kvalitných koncertov je podľa neho stále viac, no netají ani problematické výkony. Ako neúspech z hľadiska návštevnosti hodnotí cyklus Svetoví interpreti: "Publikum zostalo verné tradičným abonentným večerom a neunieslo nový cyklus. Vraciame sa k modelu troch cyklov plus mimoriadne koncerty."
Na druhej strane prekvapila až 70-percentná návštevnosť komorných cyklov, pričom niektoré koncerty boli aj vypredané. Podľa Lapšanského je však bratislavské publikum niekedy nevyspytateľné: "Svetoznáme Altenberg Trio či pražské Benewitz Kvarteto navštívilo veľmi málo ľudí. Podobne dopadol aj vynikajúci orchestrálny koncert s Gerdom Albrechtom."
Ťahákmi budúcej sezóny by mohli byť nielen známe mená ako Fischerová, Urasin, Khachatryan či Schreier, ale aj seriály Hudba a výtvarné umenie alebo Hudobná akadémia Slovenskej filharmónie. Práve atraktívne vzdelávacie projekty by mohli pritiahnuť nové publikum do inštitúcie, ktorá v tejto sezóne na bilbordoch síce komunikovala prostredníctvom surfistu plaviaceho sa na vlnách nôt, no mladým veľa neponúkla.
57. sezóna SF v číslach
Celkový počet návštevníkov 37 480
Počet koncertov 103
Počet vypredaných koncertov 11
zdroj: Slovenská filharmónia
Autor: ANDREA SEREČINOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)