V diskusnej relácii STV O päť minút dvanásť deň po voľbách vystúpili predsedovia parlamentných strán. Šéf Rady STV má výhrady k moderátorom, ktorí "neboli silnými osobnosťami". "Je neakceptovateľné, aby v diskusných reláciách politici držali chrbát moderátorom proti iným politikom. Moderátori tak strácajú prirodzenú autoritu," povedal v súvislosti s diskusiou, kde Ján Slota slovne zaútočil na moderátorov Braňa Závodského a Ľubu Oravovú a zastal sa ich Mikuláš Dzurinda. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Vysielanie počas volieb bolo až na malé výnimky bezproblémové a korektné. "Neboli žiadne vážne problémy, sťažností došlo extrémne málo, dokonca menej ako v inom období," povedal riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Andrej Holák.
Rada zatiaľ začala v súvislosti s voľbami len jedno správne konanie, a to za nesprávne zverejňovanie prieskumov verejnej mienky. Rozhodnutím Ústrednej volebnej komisie, že televízie porušili zákon, pretože nevyčlenili pre malé strany rovnako široký priestor ako pre silnejšie strany, sa bude rada zaoberať na najbližšom zasadaní.
STV: Moderátori verzus politici
Volebné vysielanie STV sa podľa predsedu Rady STV Miroslava Kollára posunulo k lepšiemu, ale "ešte stále je čo zdokonaľovať, čo zrejme súvisí aj s celkovou situáciou spravodajstva STV".
Výhrady má k moderátorom, ktorí "neboli silnými osobnosťami". "Je neakceptovateľné, aby v diskusných reláciách politici držali chrbát moderátorom proti iným politikom. Moderátori tak strácajú prirodzenú autoritu," povedal v súvislosti s povolebnou diskusiou O päť minút 12, kde Ján Slota slovne zaútočil na moderátorov Braňa Závodského a Ľubu Oravovú a zastal sa ich Mikuláš Dzurinda. Kollár upozornil aj na nedostatočné využitie virtuálneho štúdia a chybou podľa neho bolo, že STV neodvysielala oficiálne výsledky volieb v priamom prenose. Šéf STV Richard Rybníček je však presvedčený, že "STV to zvládla na slušnej úrovni".
Člen rady Peter Malec považoval hlavné správy za vyvážené. Chybou podľa neho bolo použitie citácie sociológa z MVK Pavla Haulíka dva dni pred voľbami, že občania by mali voliť tie strany, ktoré majú šancu dostať sa do parlamentu. Prekážalo mu aj to, že televízia v mimoriadnom povolebnom spravodajstve opakovane pracovala s prieskumom z piatka, hoci už bol známy aktuálnejší prieskum, tzv. exit poll, a výhrady mal aj proti komentatívnemu prvku o Jánovi Slotovi.
SRo: Kotleba a neúspešný prieskum
Profesionálne zvládnuté bolo podľa členov Rozhlasovej rady aj vysielanie Slovenského rozhlasu. "Najviditeľnejšou slabinou bol prieskum," povedal predseda Rozhlasovej rady Vladimír Talian. Prieskum z piatka podľa neho rozhlasu nepomohol, ale skôr uškodil, pretože sa výrazne líšil nielen od výsledkov volieb, ale aj od exit pollu, ktorý uskutočnila v deň volieb agentúra MVK pre televíziu Markíza. "Životnosť prieskumu rozhlasu bola len pol hodinu, navyše, všetci politici a analytici ho nechceli komentovať s tým, že si počkajú na presnejší prieskum MVK. Divák mal z toho hokej," zhodnotil Talian.
Rozdielne názory mali členovia Rozhlasovej rady na diskusiu s Mariánom Koltebom, ktorú pre jeho výroky o stavovskom štáte posudzuje polícia. Podľa riaditeľky Miloslavy Zemkovej ak by rozhlas vysielanie prerušil, mohol by sa Kotleba brániť na súde a mohol by vyhrať. Člen rady Michal Dzurjanin si myslí, že ak by boli moderátori lepšie pripravení, dopadlo by to inak. "Moderátor má byť pánom vysielania," povedal Dzurjanin.
Koľko zarobili na reklame
STV údaje o ziskoch z politickej reklamy nechce zverejniť, pretože podľa Branislava Zahradníka ide o obchodné tajomstvo. STV odvysielala 98 šotov siedmich politických strán - SDĽ, KSS, Nádej, ANO, SMK, HZDS,
Smer. Najviac reklamy si kúpila SDĽ. Naopak, SDKÚ, KDH,
SNS a SF nemali v STV ani jeden šot.
Podľa výpočtov SME, v ktorých sme zohľadnili zverejnený cenník a vysielané šoty, politické strany si v STVkúpili reklamu za približne 5,25 milióna korún.
Rádio Slovensko odvysielalo 261 šotov pre 11 politických subjektov v hodnote 2,565 milióna.