auto prekontrolovať odborníkom (známy automechanik), alebo zájsť na stanicu technickej kontroly (STK) a dať si spraviť tzv. zvláštnu kontrolu, pri ktorej technik skontroluje celé auto (emisie, stav brzdovej kvapaliny, brzdy, pneumatiky, výfukové potrubie, osvetlenie, sklá, atď).
Počúvajte rady odborníka
Niektoré STK ponúkajú test tlmičov, podobná možnosť je dať si vozidlo skontrolovať v autoservise. Pri kúpe auta v bazári nám zostáva spoliehať sa na názor automechanika, a nie samozvaných odborníkov na autá (sused, kolega).
Od predávajúceho žiadajte dôsledne vyplnenú servisnú knižku, protokoly o technickej, prípadne o emisnej kontrole.
Čo si všímať
exteriér:
* či nestojí šikmo,
* či z neho nevyteká nejaké médium (olej, chladiaca kvapalina, brzdová kvapalina...),
* či je jeho povrch (lak) lesklý bez známok korózie, v jednom farebnom odtieni,
* či nie sú poškodené zasklené plochy (sklá, svetlomety......),
* či sú pneumatiky opotrebované rovnomerne,
* dvere sa musia dať ľahko otvárať a zatvárať,
* sledujeme medzery medzi jednotlivými dielmi karosérie, ktoré musia byť primerané a rovnomerné.
Interiér:
Opotrebovanie interiéru by malo korešpondovať s najazdenými kilometrami (opotrebovanie volantu, radiacej páky, pedálov, sedadla).
Skúšobnú jazdu treba absolvovať vždy
* Pri naštartovaní sledujte, či výfuk nadmerne nedymí, či vozidlo ľahko a na prvýkrát naštartuje.
* Po naštartovaní musia zhasnúť všetky kontrolky na palubovke.
* Všimnite si, či motor pracuje rovnomerne v primeraných voľnobežných otáčkach.
* S vozidlom je potrebné urobiť niekoľko kilometrov, aby sa motor zahrial na prevádzkovú teplotu, potom sledujte rovnomerný chod, únik oleja, chladiacej kvapaliny - vplyvom vyššej teploty motora a aj vyššieho tlaku prevádzkových médií v ňom.
* Keď je motor zohriaty, nezabudnite prekontrolovať či je funkčné vykurovanie.
* Pri rozjazde sledujte, či motor reaguje na pedál akcelerátora okamžite, či spojka zaberá plynulo, či pedál spojky nezaberá skoro (v dolnej polohe), resp. neskoro (v hornej polohe), či pri rozbehu nevznikajú nežiaduce kmity a zvuky.
* Pri jazde pozorujte, či vozidlo nemá tendenciu ťahať do jednej strany (malo by byť schopné ísť priamo aj bez držania volantu), to isté platí pre brzdenie.
* Pri jazde kontrolujte prevodové stupne musia sa radiť ťahko a presne, volant sa nesmie triasť a ani chvieť.
* Pri prejazde cez nerovnosti počúvajte zvuky z náprav (zvuk kovového búchania signalizuje značné opotrebovanie náprav).
* Na priamom úseku cesty mierne točte volantom doprava a doľava, či sa nemenia zvuky vo vozidle, čo by mohlo signalizovať nadmerné opotrebenie ložísk kolies (v prípade, že by sa zvuk zatáčaním menil).
Motorový priestor
Pri kontrole motora v motorom priestore stojte pri otvorenej kapote nad motorom a sledujte, či motor nie je nadmerne zatečený od oleja, či nie je porušená elektroinštalácia. Nesmie byť počuť žiadne "cinkanie, klepotanie, buchotanie", motor má mať rovnomerný chod
KAROL Breyer