Fanúšikovia Argentíny a Brazílie sa vo Frankfurte spolu skvele zabávali.
FOTO - SITA
Futbalové majstrovstvá sveta sú každé štyri roky jedinečným stretnutím najlepších tímov. Celý mesiac je planéta vydaná napospas najpopulárnejšiemu športu. Tisícky fanúšikov sa na mieste činu kúpu vo fontánach šťastia a radosti, že môžu stráviť nezabudnuteľné chvíle na festivale hry hier.
Tí pasívnejší, ktorí sa nemohli z rôznych dôvodov pozrieť do Nemecka, si každý deň kazia zrak pri televíznych obrazovkách. Futbalová fascinácia môže byť naoko rovnaká, ale len držitelia vzácnych vstupeniek hodnoverne potvrdia, že vidieť šampionátový zápas naživo sa nedá ničím nahradiť.
Je skvost byť pri tom, keď decibely ľudských hrdiel s navretými žilami na krkoch prekračujú akékoľvek miery nekontrolovateľnej hlasitosti. Tucet moderných nemeckých štadiónov je jediným miestom, kde sa dá beztrestne vykričať aj po záverečnej.
Šampionát je krásnou prehliadkou ľudskej ústretovosti. Snahou zbližovať národy, rasy, rozdielne kultúry. Je to však aj obrovský biznis, bez ktorého by nebolo svetovej existencie. A ani futbalu. Len predaj televíznych práv zo záverečného turnaja sa stal miliardovým obchodom.
No nebolo to tak vždy. Tri vrcholné podujatia v Taliansku (1990), USA (1994) a Francúzsku (1994) priniesli v tejto oblasti do pokladnice svetovej futbalovej asociácie (FIFA) len skromný zisk 218 miliónov eur. Predovšetkým preto, lebo vtedajší brazílsky šéf FIFA Joao Havelange s generálnym sekretárom Seppom Blatterom predali vysielacie práva za facku. Až s razantným nástupom súkromných televízií ceny explodovali.
Podľa štúdie poradensko-obchodnej spoločnosti Deloitte zarobí FIFA na nemeckých majstrovstvách sveta takmer 1,5 miliardy eur. Už pred turnajom bolo jasné, že veľká časť príjmov bude práve od televíznych spoločností.
Len európske zaplatia za možnosť prenášať obraz 934 miliónov eur, čo predstavuje viac ako 60 percent celkových príjmov. Južnú Ameriku a Áziu vyjdú prenosy zo záverečného turnaja na 170 miliónov. Najmenej peňazí pritečie
zo Stredného východu, Severnej Ameriky, Afriky a Oceánie - tieto oblasti bude stáť vysielanie z Nemecka 42,5 milióna eur.
Nezaujímavé nie sú ani divácke čísla. Posledný šampionát v Japonsku a Kórejskej republike sledovalo v televízii okolo 30 miliárd divákov. Jedna miliarda sa pozerala len na finále Brazília - Nemecko. V 213 krajinách sveta sa v priebehu mesiaca vysielal futbal okolo 41-tisíc hodín. Obrovské cifry. Avšak Nemecko vraj tieto impozantné rekordy celkom určite prekoná.
A vízia je taká, že počty budú rásť aj o štyri roky, keď historicky prvý raz zamieri futbalový svet na čierny kontinent - do Juhoafrickej republiky. Obaja vysielatelia ABC/ESPN a UNIVISION sú si už teraz istí, že poskytnuté práva na všetky FIFA súťaže v rokoch 2007 - 2014 prinesú rekordné sumy. Už sú uzavreté zmluvy na najbližšie dva svetové šampionáty. Vrátane mediálnych kategórií, do ktorých patrí používanie internetu a mobilných telefónov. Služby pre novinárov taktiež nie sú zadarmo. Ani v Nemecku nie.
Čo koľko stojí redakcie na MS
Novinárske miesta na tribúne
pripojenie ISDN linky na zápas 250
pripojenie ISDN linky na celý turnaj 780
pripojenie internetu na zápas 170
pripojenie internetu na celý turnaj 680
Novinárske miesta v presscentre
pripojenie internetu na zápasy v skupinách 290
pripojenie internetu na k. o. zápasy 290
pripojenie internetu na celý turnaj 460
Fotografi
pripojenie internetu na vysielanie obrázkov 55
Mobilné telefóny
predplatená karta 49
Multimédiá
sieťová karta do notebooku 399
(všetky sumy sú v eurách)