Prvé Peugeoty opúšťajú závod v Trnave. Ekonómovia očakávajú, že trnavská automobilka pomôže zlepšiť bilanciu zahraničného obchodu Slovenska. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Doterajší zlý vývoj zahraničného obchodu, keď za prvé štyri mesiace dovoz prekonal vývoz až o 34 miliárd korún, by sa mal v nasledujúcich mesiacoch zastaviť. "Zmena by mala prísť o krátky čas, možno už na budúci mesiac," povedal ekonóm ČSOB Marek Gábriš.
Automobilky PSA Peugeot Citro¨en a Kia prestanú dovážať technológie a stroje do nových fabrík, naopak, začnú vyrábať a takmer celú produkciu vyvážať do zahraničia. Rast dovozu sa teda spomalí a vývozu zrýchli. Rýchlejšiemu znižovaniu deficitu v porovnaní s vlaňajškom však budú brániť vysoké ceny ropy a prípadné znehodnocovanie koruny.
Ťažké rozlišovanie
Deficit obchodu je vysoký najmä preto, že na Slovensko sa veľa dováža - najmä stroje a zariadenia. Slovenskí dovozcovia zaplatili podľa Štatistického úradu v prvých troch mesiacoch najviac peňazí práve za ne. Z 290 miliárd korún išlo na stroje a zariadenia vyše 70 miliárd. V tejto kategórii sú podľa Gábriša aj investičné celky a technológie, ktoré doviezli automobilky. Údaje za prvé štyri mesiace budú známe až v júli.
"V nasledujúcich mesiacoch sa dovoz technologických celkov do nových automobiliek výrazne spomalí," povedal Gábriš. To by malo prispieť k zníženiu deficitu obchodu, rovnako ako aj postupný nábeh výroby v PSA a Kia, a nárast výroby nového modelu Audi vo Volkswagene. Automobily vyrobené na Slovensku sú väčšinou určené na vývoz.
Zo štatistík však zatiaľ nie je jasné, koľko materiálov a súčiastok, z ktorých sa automobily skladajú, pochádza zo Slovenska a koľko zo zahraničia. "Dá sa to len veľmi ťažko rozlíšiť," povedala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Silvia Nosálová. Mnohí dodávatelia sú totiž zo Slovenska, ale materiál na výrobu si dovážajú zo zahraničia. Podobne sa vyjadrujú aj ďalšie automobilky.
Rozsah, akým nový vývoz prispeje k zníženiu schodku, je teda nejasný. Kia podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka pripravuje analýzu svojho dovozu.
Ropa na príťaž
Príťažou pre zahraničný obchodu bude v nasledujúcich mesiacoch ropa, ktorá je stále drahšia. Z tovaru za 290 miliárd korún dovezeného v prvých troch mesiacoch išlo podľa Štatistického úradu na nerastné suroviny a výrobky chemického priemyslu takmer 80 miliárd korún. "Aj pri rovnakom objeme dovozu ropy jej rastúce ceny zvyšujú deficit obchodnej bilancie," povedal ekonóm Poštovej banky Miroslav Šmál. Deficit stúpa aj preto, že koruna slabne.Vlani mal zahraničný obchod deficit 76 miliárd korún, čo bolo 5 percent hrubého domáceho produktu. Podľa odhadov bankových analytikov má tento rok klesnúť na 60 miliárd korún, čo je menej ako 4 percentá HDP. Táto úroveň je pre ekonomiku prijateľná a netlačí na znehodnocovanie meny.
Čo môže zvyšovať deficit zahraničného obchodu
nárast cien ropy a zemného plynu, znehodnocovanie domácej meny, nízka konkurencieschopnosť ekonomiky, vysoká energetická závislosť krajiny, slabá vzdelanostná úroveň ľudí, veľa zásahov štátu do ekonomiky.