bola harmónia tela a duše, dnešný človek a bicykel sú perfektnou syntézou tela a stroja. Sú stelesnením umenia, remesla, techniky, radosťou z pohybu a nádhernej prírody, elixírom života. Bicykel je tu a čaká, aby ste ho objavili.
DVAKRÁT MERAJ A RAZ KUPUJ
Pri nákupe bicykla obzvlášť platí osvedčená ľudská múdrosť - nie som taký bohatý, aby som si kupoval lacné veci. Nemusíte mať však hlavu plnú noviniek, znalostí a poučiek, preštudovaných internetových stránok, aj keď tie prinesú príjemné a užitočné čítanie. Zamierte do cyklistického obchodu a hľadajte svoj bicykel. Stanovte si finančný limit, do ktorého sa cena budúceho bicykla musí zmestiť, určte si cyklistické priority - ako často a kde sa budete chodiť bicyklovať, a zdôverte sa s nimi predajcovi bicyklov, ktorý je akýmsi cyklistickým krajčírom a vie vám ponúknuť doslova bicykel ušitý na mieru. Je však niekoľko parametrov, ktorými si môžete dialóg predavač a kupujúci uľahčiť. Bicykle možno rozdeliť na cestné, trekingové alebo krosové - určené na hrádze, ľahké chodníčky, asfaltové, spevnené cesty a horské bicykle s pevnou kostrou rámu, na jazdenie po lese. Pre tých, ktorí nechcú mať pocit, že práve vypadli z mláťačky, slúžia celoodpružené horské bicykle na jazdenie. Dokážu cyklistovi zabezpečiť väčší komfort, prípadne pre pachtiacich po adrenalíne, voľnejšie jazdenie. Trh ponúka ešte špeciálne zjazdové bicykle, najnovším trendom medzi mladými sú trialové bicykle. Dôležité je na bicykli sledovať váhu a značku komponentov. Hoci sú značkové veci drahšie, sú i kvalitnejšie a odbúravajú problémy so servisom.
RADA NAD ZLÝ BICYKEL
Prvoradá a snáď aj najdôležitejšia časť bicyklu je rám. Výber rámu musí byť podriadený účelu, na aký chceme bicykel používať.Veľkosť rámu by mala byť o asi 5-10 cm menšia, ako je dĺžka nôh, tj. keď sa postavíte nad rám, musíte mať rozkrok o minimálne 5 cm vyššie, ako je výška rámu.
Niet dôležitejšej súčiastky na bicykli, ako sú brzdy. Technickým hitom sú kotúčové. Nevhodný tvar sedla, riadidiel, predstavca, hlavové zloženie môže spôsobovať veľa nepríjemností. Nekvalitné alebo zle nastavené brzdy môžu stáť život. Podobne i plášte sa vyberajú podľa štýlu jazdy a terénu. Sedlo je diel bicykla, ktorý si musí každý vybrať sám podľa svojich anatomických proporcií.
Doslova technickými konštrukčnými lahôdkami sa stali na bicykloch prevodníky, pastorky, reťaz, ráfiky, náboje kolies, výplety, pedále, radenie, pre-šmykačky. Všetky vlastnosti sú prispôsobené podmienkam, kde bicykel jazdí. Cestný bicykel, ktorý „pracuje“ v podstatne lepších podmienkach ako horský bicykel, jazdiaci v blate, prachu, špine, niekoľkokrát počas jazdy sa na ňom menia prevody, musí mať zvýšenú trvanlivosť a odolnosť na materiáloch, a teda aj cenu za jednotlivé komponenty.
(bž)