Kampaň na druhý pilier chcú stihnúť za 16 dní

BRATISLAVA - Ministerstvo práce mieni spustiť novú informačnú kampaň o vstupe do druhého dôchodkového ...

Bývaly minister sociálnych vecí Ľudovít Kaník sa do druhého piliera prihlásil, súčasná ministerka Iveta Radičová nie - je vo veku, keď sa to už neoplatí. FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Ministerstvo práce mieni spustiť novú informačnú kampaň o vstupe do druhého dôchodkového piliera. Posledný termín, dokedy sa preň treba rozhodnúť, je však už 30. jún.

Hoci do termínu chýbajú už len dva týždne, ministerstvo o kampani ešte len rokuje s firmou VYV, ktorá robila kampaň na nový dôchodkový systém v roku 2004.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca ministerstva Martin Danko povedal, že o "kampani ešte nie je rozhodnuté", rokujú aj so Svetovou bankou o tom, či ju platiť z jej úveru.

Reklamný analytik Marián Timoracký o nápade povedal, že "všetky indície svedčia o tom, že ide o nezmysel". Príprava a realizácia kampane trvajú podľa neho najmenej mesiac a k tomu treba pripočítať, že ľudia nereagujú tak, že sa "pobežia hneď večer prihlásiť".

Michal Ruttkay z prezídia Klubu reklamných agentúr Slovenska hovorí, že agentúry bežne objednávajú kampane "na poslednú chvíľu". Pripúšťa, že stihnúť sa dá všetko, "no záleží, aká je kvalita".

Rasťo Kaňuch z agentúry Unimedia hovorí, že kampaň môže byť úspešná, no "bolo lepšie začať s ňou začiatkom júna", lebo ľuďom treba dať čas na reakciu. Pomôcť by mohla tým, ktorí už o termíne 30. jún vedia a potrebujú to len pripomenúť, najmä ak sa bude prelínať s kampaňou, ktorú teraz robia aj dôchodkové správcovské spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo je presvedčené o zmysle kampane a podľa Danka má informovať skupiny, ktoré stále nevedia, či sa ich termín 30. jún týka. Ide teda najmä o rodičov na rodičovskej dovolenke, študentov a nezamestnaných.

Kampaň má pokračovať aj v júli, ale to bude informovať o zmenách v zákone o sociálnom poistení. Ministerstvo chce "predísť masovým žiadostiam na pobočkách Sociálnej poisťovne".

Podľa novely sa majú prepočítať starodôchodky, šancu získať penziu majú aj niektorí vdovci. Ministerstvo vypísalo verejné obstarávanie na agentúru, ktorá na záver kampane urobí prieskum, či sa informovanosť zvýšila. (haj)

Do druhého piliera nevstúpili ani všetci koaliční politici

Dobrou reklamou na dôchodkovú reformu je, ak sa do nej zapoja jej tvorcovia. Vedel to exminister práce Ľudovít Kaník (41), ktorý podpísal svoju zmluvu s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou hneď v prvý možný deň - 1. januára 2005 a vyhlásil: "Dôverujem tomuto systému."

SkryťVypnúť reklamu

Do druhého piliera vstúpili aj ďalší koaliční poslanci. Naopak opoziční, ktorí reformu kritizujú, tvrdia, že sa do sporenia nezapojili.

Jednen z najmladších poslancov SMK Gábor Gál (32) vstúpil do druhého piliera hneď začiatkom roku 2005 a sporeniu dôveruje. Nevidí "reálnu šancu", ako by pri súčasnom vývoji dokázala mladá generácia zarobiť na penzie starším ľuďom v priebežnom prvom pilieri.

Tie isté dôvody viedli k vstupu do druhého piliera aj poslanca KDH Petra Muránskeho (33). Jeho stranícky kolega a rovesník Daniel Lipšic je síce rozhodnutý urobiť to tiež, ale ešte nestihol podpísať zmluvu. "Urobím to hneď po voľbách," povedal s tým, že tento systém posilňuje "individuálnu zodpovednosť a pre mladých je výhodný". Lipšic sa neobáva hrozieb opozície, že druhý pilier po voľbách oslabí či zruší. "Vnímam to ako predvolebný folklór," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Zásahy do druhého piliera sľubuje najmä Smer. Jeho mladší poslanci Róbert Kaliňák (35) a Róbert Madej (25) sporiť nezačali. Tvrdia, že je to rizikové, pretože štát núti ľudí platiť, no dôchodky dostatočne negarantuje.

Do druhého piliera dodnes nevstúpil minister financií Ivan Mikloš (45). Jeho hovorca tvrdí, že dôvodom určite nie je nedôvera v sporenie, ale vek. Podľa analýzy expertov ministerstva financií sa sporenie oplatí pre ženy pod 35 rokov a mužov pod 40 rokov. Ministerstvo práce vo svojich analýzach hovorilo o veku pod 45 rokov.

Pre vyšší vek nevstúpi do druhého piliera ani ministerka práce Iveta Radičová (49). Štátny tajomník ministerstva Miroslav Beblavý (29), naopak, vstúpil v januári tohto roka, lebo "verí, že to prinesie vyšší dôchodok". Rovnako minister obrany Martin Fedor (32) hovorí, že je to aj menej riskantné, ako spoliehať sa na dôchodok len z jedného piliera.

SkryťVypnúť reklamu

(haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 579
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 710
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 318
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 856
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu