Predvolebné šoty strán už veľa vody nenamútia

BRATISLAVA - Premyslené aj jednoduché, vážne aj humorné, jednoduché až infantilné - aj takto možno zhodnotiť ...

BRATISLAVA - Premyslené aj jednoduché, vážne aj humorné, jednoduché až infantilné - aj takto možno zhodnotiť tohtoročné predvolebné šoty politických strán, ktoré sa zatiaľ objavili v médiách.

Niektoré idú s dobou, iné sú ako z amatérskeho videa. Všetky spája jedno - sľuby, vyhlásenia, prosby. Na voliča však podľa prieskumu i niektorých analytikov veľký vplyv nemajú.

Aj keď reklamné šoty mohli tento rok vysielať už všetky televízie a rádiá, teda aj súkromné, na prvý pohľad sa zdá, že ich nie je až toľko, ako sa pôvodne očakávalo. Strany si totiž na rozdiel od minulosti museli reklamný čas v médiách kúpiť a nevyšlo to lacno. Na obrazovky sa podarilo preniknúť väčšinou solventnejším. "Šotov je zatiaľ dosť málo, aby mohli mať výraznejší vplyv," konštatuje Miloš Mistrík z Rady pre vysielanie a retransmisiu. "Mnohé sú kreatívne, no nie veľmi originálne," hodnotí mediálny analytik Andrej Školkay.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"V rebríčku tzv. deklarovaného vplyvu, ktorý je zostavený podľa toho, čo respondentov v kampani najviac pri ich rozhodovaní oslovuje, sú reklamné šoty na nižších priečkach," hovorí sociológ Marián Velšic z Inštitútu pre verejné otázky, ktorý v minulých rokoch uskutočnil na túto tému prieskum.

Strany však majú iný názor a mnohé si zaplatili aj ten najdrahší čas v deň volieb - napríklad KSS, SDĽ a SMK.

Televízne šoty sú krátke - len 30-sekundové. Napriek tomu sa niektoré strany pokúšajú povedať čo najviac a čo nestihnú, to do obrazu dopíšu. Príkladom je KSS či SDĽ, kde sa to červenými predvolebnými heslami len tak mihá.

Pri SDKÚ, SF či ANO vidno premyslenú dramaturgiu. Prísne sa sleduje jedno hlavné posolstvo a vyjadrovacie prostriedky sú primerané. Napríklad SDKÚ kladie dôraz na myšlienku pokračovania reforiem, SF na apel na voličov, aby prišli k voľbám.

SkryťVypnúť reklamu

Iné sa snažia o nemožné - strana Nádej má v šote všetko: nadšenie, pesničku, príhovor predsedníčky, čo-to od ostatných členov strany a nakoniec spoločné pózovanie. "Sú ako spevácka družina. Je to príliš umelé, málo charizmatické postavy," hovorí mediálny analytik Andrej Školkay. Zapamätateľný je bizarný reklamný šot Prosperity Slovenska - v pozadí Tatry, hrady a pokus o rým: "My stojíme pri vás, voľte číslo 13."

Triezvosť vo svojom rozhlasovom šote niekoľkokrát zdôrazňuje Víťazoslav Moric z koalície

SLNKO: "Bude národnú politiku robiť vždy s triezvou hlavou a vždy bude chrániť vaše záujmy. To chce triezvu národnú politiku."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu