Dvojica Kurt & Plasto z Bosny a Hercegoviny ako jediná komentuje vzťah západného sveta a svojej krajiny. FOTO - ARCHÍV GALÉRIE ERNST HILGER |
Možno ju označiť za bohatú a výpravnú, veď zhŕňa smerovania súčasných výtvarných tendencií v ôsmich krajinách, ktoré tu zastupujú dvadsiati štyria autori.
Výstava nevznikla ako projekt jedného kurátora, ale na základe výberu kurátorom z každej zúčastnenej krajiny, pričom konečnú zostavu diel koordinovala viedenská Galéria Ernsta Hilgera. V kolekcii sú zastúpené viaceré médiá - cez maľbu, fotografiu, digitálnu tlač až po video.
Napriek názvu výstavy s citeľnými politickými konotáciami sa väčšina diel vyhýba vyjadrovať sa o "veciach verejných". Stavajú viac na hravosť, jazyk farebných animovaných rozprávok s presahmi do sveta konzumu. Ľahkosť a nekonfliktnosť, občas istá dávka vtipu.
To pristane napríklad maľbám Rakúšana Bernharda Wolfa, ktoré na prvý pohľad pripomínajú pestré ilustrácie z detských kníh, rovnako aj maľbe mladého slovenského výtvarníka Marka Blaža s motívom Ferda mravca, ale i trochu bizarnému videu Rumunky Iriny Botea. Slovenských autorov tu okrem Blaža zastupujú diela Mareka Kvetána a Erika Bindera, ktoré možno zaradiť do globálneho kontextu postkonceptuálnych tendencií.
Jediné dielo, ktoré priamo a otvorene komentovalo vzťah svojej krajiny k západnému svetu, k novej Európe, je digitálna tlač s názvom Created in Bosnia dvojice Kurt & Plasto z Bosny a Hercegoviny. V údernom ironickom odkaze sa odráža ešte stále závislý a vďačný postoj východnej Európy k veľkorysej blahosklonnej pomoci zo Západu.
Na rozdiel od diel rakúskych autorov, pre ktoré je spoločná ideová nenáročnosť a komiksová skratka (snáď i preto, že rakúski autori ako jediní spomedzi vystavujúcich umelcov pochádzajú z krajiny, ktorá je už dávno "za vodou"), sa práce umelcov z východoeurópskych regiónov vyznačujú väčšou nápaditosťou, hĺbkou a kritickosťou.
Napriek názvu nevyznieva výstava veľmi progresívne, je skôr strednoprúdovou prehliadkou súčasného umenia. Treba však vyzdvihnúť význam medzinárodných výstav tohto typu, ktoré vo veľkej miere napomáhajú integrácii ešte stále periférnych umeleckých scén do súvislostí medzinárodného diania. Projekt Central sa už uvádzal v osemnástich rôznych lokalitách strednej a juhovýchodnej Európy.
Autor: LÝDIA PRIBIŠOVÁ(Autorka je kunsthistorička)