Anglickí fanúšikovia oslavujú v rukách s maketou trofeje za titul majstra sveta. FOTO - REUTERS |
o zápasu bez gólu je zdrojom fascinácie, ktorej príčina akoby tkvela mimo priestoru a času, napísala agentúra DPA.
Podľa sociológa Güntera Pilza má športová hra dôležitú psychologickú funkciu. "Futbalový štadión sa stáva významným miestom vybíjania a prežívania emócií, vášne a zvláštnej klímy."
Dodáva, že to všetko vedie k "vyrovnaniu citového a motivačného života civilizovaného človeka v preregulovanej a právne zložitej spoločnosti". Preto ani nezáleží na tom, či zápas prebieha napínavo, a v mnohých prípadoch sa napätie prenáša aj mimo štadióna.
Podobný názor má sociológ Rolf von Lüde. "Pri futbale prežívajú diváci kolektívne pocity vedúce k pocitu spolunažívania pri prehre aj po víťazstve." K povedomiu spoločného "my", k solidarizácii s celkom a k pocitu národnej súdržnosti sa nechávajú strhnúť inak racionálni ľudia s plným sebaovládaním. "Udalosťou, akou je futbalový zápas, sa darí vyvolať emócie vzájomnosti, ktoré pôsobia ako podnet na spolunažívanie všetkých vrstiev obyvateľstva."
Sociológ Dirk Kaesler sa domnieva, že futbal má priame, jasné pravidlá. Navyše je potrebná na hru len lopta a kus miesta. Preto je taký obľúbený a je ľudovým športom číslo jeden.
Ďalšie vysvetlenie obľúbenosti sa nachádza, ako vraví psychológ Laszlo Pota, v rannej histórii človeka a možno ho zhrnúť do porekadla, že šport usmerňuje agresiu. Muži ako lovci a zberači si odreagovávali inštinkty spoločným honom za titulmi a obhajovaním získaných trofejí. "Dvadsaťdva ľudí sa ženie za koženou loptou, ktorá symbolicky nahrádza lovenú zver. Pritom nejde o skutočné zabíjanie a je tu len obmedzené riziko zranenia."
A nakoniec, aj v čase emancipácie slúži futbal naďalej ako šport s jasným vymedzením medzi pohlaviami. Futbal je stále ako niečo, čo je "vtelené do mužov, ktorí ho jedine môžu vedieť", vysvetľuje Pota. Jeho kolega Holges Brandes pripomína, že dnes sa tradičné štruktúry rozvoľňujú a mužské domény v niektorých profesiách a činnostiach vo voľnom čase miznú. Preto získava šport na váhe ako deliace meradlo medzi pohlaviami.
Futbal dostal v Európe a najmä v Latinskej Amerike nálepku skôr "mužskej záležitosti".
Pre ženu či muža ako fanúšika je futbal ešte niečím ďalším. Môže sa stať náhradou za náboženstvo, ktorému dosť konkuruje. "Hovorí sa dokonca o bohu futbalu," povedal teológ Hans Küng. Rituály na štadióne sa nápadne podobajú liturgickým úkonom v kostoloch. "Keď ľudia bozkávajú pohár, je v tom nápadná paralela s bozkávaním ikon. Keď je pohár zdvihnutý nad hlavy, pripomína to nesenie monštrancie v procesii," dodal teológ. (čtk, ja)