Protifajčiarske kampane prispeli k tomu, že vo svete klesá predaj cigariet. Títo aktivisti pochodujú centrom Varšavy pri príležitosti svetového dňa bez tabaku, ktorý pripadá na 31. máj. FOTO - TASR |
sa cenami.
Novinka testovaná od tohoto týždňa spoločnosťou R.J. Reynolds Tobacco na trhu v oregonskom Portlande a texaskom Austine má podobu vrecka, ktoré sa vkladá do úst, ale nežuje sa ani sa nepľuje. Philip Morris, ovládajúci polovicu amerického trhu cigariet, ponúkne od júla podobný produkt v obchodnej sieti v Indianapolise. Balíček s dvanástimi vreckami má stáť približne toľko, čo krabička cigariet Marlboro.
"Riadime sa dopytom", povedal Mark Smith z firmy J.R. Reynolds, ktorá je dvojkou na americkom trhu cigariet. "Zákazy fajčenia komplikujú dospelým fajčiarom užívať si tabakových produktov," vysvetlil dôvody, ktoré spoločnosť viedli k inovácii ponuky.
Bojovníci proti fajčeniu varujú, že tieto výrobky môžu odvrátiť fajčiarov od zámerov skončiť s fajčením a prilákať k tabaku aj mládež. A to aj napriek tomu, že budú označené nápisom, že nejde o bezpečnú náhradu cigariet.
Predaj cigariet na hlavu vlani v USA oproti roku 1980 klesol na polovicu. V absolútnych číslach ide o zníženie predaja zo 605 miliárd cigariet na vlaňajších 393 miliárd. Predaj cigariet sa tak dostal na najnižšiu úroveň za posledných 55 rokov.
Tento výsledok sa všeobecne pripočítava k rozsiahlej protifajčiarskej kampani, ktorá má chrániť nefajčiarov pred tzv. druhotným fajčením. V jej rámci niekoľko štátov a miest zaviedli prísne reštrikcie na predaj a reklamu tabakových výrobkov, zaťažili ich mimoriadne vysokým zdanením a zakázali fajčiť na pracoviskách, v reštauráciách, hoteloch a na niektorých verejných priestranstvách. Len tento rok sa k zákazom pripojilo ďalších päť štátov USA a hlavné mesto Washington. (čtk)