Krajské a miestne samosprávy od začiatku minulého roka zodpovedajú za cesty druhej a tretej triedy. Magistráty Košíc a Bratislavy sa navyše starajú v mestách aj o "jednotky". Za tie inak zodpovedá Slovenská správa ciest. O diaľnice sa stará Národná diaľničná spoločnosť. FOTO - SITA
BRATISLAVA Hoci niektoré samosprávy s opravami ciest po zime končia, výtlky vodičov naďalej ohrozujú. Župy do ciest tento rok celkovo investovali desiatky miliónov korún. Peniaze však stačia iba na nevyhnutnú opravu vozoviek. Ich celkový stav sa pritom z roka na rok zhoršuje. Rozsiahlejšie rekonštrukcie, ktoré by problém poškodených ciest vyriešili, si žiadajú miliardy. Na tento účel získajú samosprávy peniaze v nasledujúcich siedmich rokoch z eurofondov. Bez nich by asi ťažko uspeli.
Na opravy a rekonštrukciu ciest kraje a magistráty používajú príjmy z dane z motorových vozidiel. Podľa ministerstva financií takto vlani dostali 2,5 miliardy korún, tento rok o 50 miliónov viac. Budúci rok by sa dotácia mala zvýšiť o rovnakú sumu. Na každý z krajov takto v priemere pripadá asi 300-miliónov. Napríklad Bratislavský samosprávny kraj má na tento rok k dispozícii asi 400 miliónov.
Pomáhajú úvery
Na väčšie rekonštrukcie si musia brať župy úvery. Zastupiteľstvo banskobystrického kraja odhlasovalo 150-miliónový úver. "Peniaze by sme chceli už tento rok," povedal šéf odboru dopravy zo župného úradu Milan Chabada.
Prešovský kraj, kde je v nevyhovujúcom stave 49 percent ciest vlani formou verejno-súkromného partnerstva zrekonštruoval cesty za 780 miliónov korún. Na tento rok si na to samospráva zobrala 800 miliónovú pôžičku z Európskej banky pre obnovu a rozvoj.
Zhruba 800 miliónov korún bude stáť tento rok oprava ciest druhej a tretej triedy v žilinskom kraji. Cestári zrekonštruujú len najviac rozbité úseky. Potom bude župa hľadať ďalšie financie na opravu zvyšných vyše tisíc kilometrov týchto vozoviek, povedal pre médiá predseda Žilinského samosprávneho kraja Jozef Tarčák.
Na rozsiahlejšie úpravy nemá peniaze ani hlavné mesto: "Z prostriedkov, ktoré máme k dispozícii, je to nemysliteľné," povedala hoborkyťba bratislavského magistrátu Eva Chudinová. Na rekonštrukcie ciest preto prispieva zo svojich peňazí samosprávny kraj. Vlani dal napríklad 15 miliónov na cestu na Kamzík.
Z eurofondov prídu miliardy
Samosprávam a Slovenskej správe ciest by pri opravách ciest mali pomôcť aj peniaze z eurofondov. Európska únia by podľa operačného programu doprava mala na dopravnú infraštruktúru do roku 2013 prispieť necelých 48 miliárd korún. Koľko pôjde na investície do slovenských ciest, zatiaľ jasné nie je. Prioritou sú podľa rezortu dopravy diaľnice a rýchlostné cesty. Podľa zozbieraných údajov by tri kraje spolu so správou ciest potrebovali vyše 20 miliárd korún.
Rozbité cesty budú vodičov ohrozovať ešte zopár rokov. Kormúth odhaduje, že ak by sa v trnavskom kraji investovalo do ciest tak ako v tomto roku, trvala by ich oprava 13 rokov. "Takéto tempo by vzhľadom na aktuálny stav viedlo k rozpadu cestnej siete v regióne," povedal. Plán obnovy ciest v bratislavskom kraji je nastavený do roku 2010 a v nitrianskom do roku 2013.