Pre záujemcov môžu byť okrem samotnej firmy zaujímavé aj rozsiahle pozemky v okolí vysielačov. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Odštepný závod Slovak Telekomu, Rádiokomunikácie, sa po predaji pravdepodobne nestanú konkurentom svojej matky, ako je tomu v Českej republike. Telekom sa totiž rozhodol postupovať tak, že potenciálnych záujemcov oslovil sám. To mu umožnilo vybrať si také firmy, ktoré sa nezaoberajú telefonovaním v pevnej sieti, pripojením k internetu či elektronickým predajom filmov a hudby. Spoločnosť podľa viceprezidenta pre komunikáciu Jána Kondáša predáva Rádiokomunikácie preto, že sa chce sústrediť na svoje hlavné činnosti. Šírenie televízneho a rozhlasového vysielania medzi ne nepatrí.
Naopak v Česku investujú Radiokomunikace do modernizácie telekomunikačnej siete na poskytovanie pripojenia k internetu asi 20 miliónov českých korún. Tender na dodávateľa skončil vlani na jeseň. Firma bude ponúkať takzvané Triple Play a konkurovať tak Českému telekomu v hlasových službách, pripojení k internetu a aj v poskytovaní televízie cez pevnú aj bezdrôtovú dátovú sieť.
V očakávaní regulácie
Slovak Telekom sa ešte pred vyhlásením užšieho zoznamu uchádzačov pred voľbami obával spolitizovania celého predaja. To sa doteraz nestalo. Niektoré strany ako Smer či HZDS by boli za odkúpenie Rádiokomunikácií späť do rúk štátu. Pôvodne to chcelo aj ministerstvo dopravy, ktoré riadi minister za SDKÚ Pavol Prokopovič. Keď však privatizačný poradca Wood & Co. označil za najlepšiu možnosť predať závod súkromnému investorovi, ministerstvo od spätného nákupu ustúpilo.
Investor, ktorý Rádiokomunikácie získa, ale zrejme bude podliehať regulácii. Telekomunikačný úrad totiž prednedávnom skonštatoval, že Slovak Telekom je na trhu prenosu televízneho a rozhlasového vysielania významným podnikom a nie je vystavený súťaži. Znamená to, že Rádiokomunikácie sú na veľkoobchodnom trhu monopolom. Regulátor uloží podniku niekoľko povinností, ktoré musí najprv schváliť Európska komisia. Ide napríklad o prenajímanie kapacít iným firmám či povinnosť nákladovej orientácie veľkoobchodných cien.
Bez slovenských investičných skupín
Aj napriek tomu, že niektoré slovenské investičné skupiny prejavili záujem o kúpu Rádiokomunikácií, do druhého kola nepostúpili. "Do tendra sme sa prihlásili a poslali sme ponuku. Telekom sa nám však vôbec neozval," povedal hovorca skupiny J&T Maroš Sýkora. Ako dodal, podmienky súťaže boli nastavené tak, aby slovenské skupiny nemali šancu postúpiť.
Hovorkyňa investičnej skupiny Penta Andrea Straková povedala, že skupina v súčasnosti nie je účastníkom tendra na predaj Rádiokomunikácií.
Pre záujemcov môžu byť okrem samotnej firmy zaujímavé aj rozsiahle pozemky v okolí vysielačov. Môžu ich využiť podobne ako v Česku na usporadúvanie poľovačiek.
Samotný Telekom zoznam piatich postupujúcich nezverejnil. "Vzhľadom na atraktivitu predaja Rádiokomunikácií, ako aj nevyhnutnú diskrétnosť v ďalšom procese predaja, sa firma rozhodla mená uchádzačov v užšom výbere nezverejniť," informovali po zostavení užšieho zoznamu zástupcovia Telekomu.
Firma očakáva, že záujemcovia predložia svoje záväzné ponuky už tento mesiac. Telekom na otázky do našej uzávierky neodpovedal.
Nešťastný predaj
Rádiokomunikácie mohli v súčasnosti rozvíjať konkurenčné prostredie na hlasovom, ale aj internetovom trhu podobne ako v Česku. Štát ich však predal spolu so Slovenskými telekomunikáciami.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku je dnes ťažké hodnotiť rozhodnutia predchádzajúceho ministra, ktorým bol v čase predaja Jozef Macejko za SDKÚ. Šarluška však dodal, že "by asi bolo lepšie, keby Rádiokomunikácie ostali pri privatizácii telekomunikácií štátu".
Rádiokomunikácie boli k Slovenským telekomunikáciám začlenené pri vzniku samostatného Slovenska v roku 1993. Na ich odpredaji získa dnešný Slovak Telekom niekoľko miliárd. Presné číslo však predstavitelia spoločnosti nechceli pred podaním záväzných ponúk uviesť.
Hospodárske výsledky za rok 2005
Výnosy 1, 011 mld. Sk
Počet zamestnancov* 355
Pohľadávky voči médiám** viac ako 280 mil. Sk
* k 31. 3. 2006
** Suma všetkých dlhov médií voči Rádiokomunikáciám.
Zdroj: Slovak Telekom
Činnosti Rádiokomunikácií:
šírenie rozhlasového vysielania, šírenie televízneho vysielania, prenos dát, satelitné vysielanie, projektovanie rádiokomunikačných technológií, projektovanie nosných konštrukcií pre anténové systémy, merania v teréne, ktorým sa vyhodnocuje pokrytie signálom, výroba základných rádiokomunikačných komponentov. Zdroj: Slovak Telekom