BRATISLAVA - Ministerstvo práce začalo rovno rokovať s firmou, ktorá má "informovať občanov o zmenách v dôchodkovom systéme". Napríklad aj o poslednom možnom termíne na vstup do druhého piliera, čo je 30. jún. Rezort tiež v tendri vyberá firmu, ktorá bude kampaň monitorovať.
Martin Chren z Nadácie F. A. Hayeka hovorí, že "transparentným spôsobom sa už firma pre kampaň nestihne vybrať a urobiť dodatok k zmluve môže uškodiť imidžu celej dôchodkovej reformy".
Ľubica Navrátilová zo Slobodného fóra hovorí, že ide o "vyhadzovanie peňazí". Kampaň na vstup do druhého piliera by si mali podľa nej platiť súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti.
Hovorca ministerstva Martin Danko povedal, že konzultačná spoločnosť má informovať aj o spôsobe prepočítavania dôchodkov, ktoré prinesie posledná novela zákona o sociálnom poistení.
Prepočítavanie dôchodkov a ďalšie zmeny zákona, ktoré začnú platiť v auguste, sa však podľa Navrátilovej týkajú len úzkej skupiny ľudí, takže ich netreba oslovovať v kampani. "Zmeny navyše vyplývajú zo zákona, tak neviem, pre koho má byť kampaň."
Ministerstvo už jednu informačnú kampaň robilo v roku 2004. Vybralo si spoločnosť VYV, blízku bývalej DS, z ktorej bol vtedajší minister Ľudovít Kaník. Rokuje s ňou aj teraz a podľa Danka toto rokovanie odobrila aj Svetová banka.
Chren hovorí, že informačná kampaň v roku 2004 mala zmysel, pretože sa spúšťal nový dôchodkový systém, dnes však "nie je nevyhnutná". Aj on si myslí, že by ju mali robiť správcovské spoločnosti.
V tendri chce ministerstvo vybrať firmu, ktorá po skončení kampane uskutoční prieskum verejnej mienky, aby mal "spätnú väzbu, či sa informovanosť občanov zvýšila".
Tender podľa Danka vyhlásili pár dní pred voľbami preto, že pri výbere sa musia riadiť "obstarávacími metódami Svetovej banky, ktoré majú svoje časové procedúry". Ministerstvo tvrdí, že zatiaľ nevie, koľko má kampaň a prieskum stáť, pretože to bude závisieť od rokovaní.
Firmám sa chystá zaplatiť z úveru od Svetovej banky. Pôžičku vo výške 26,2 milióna eur, pri ktorej slovenská vláda spolufinancuje 13,8 milióna, získalo ministerstvo na reformu sociálnych dávok a na prípravu trojpilierového dôchodkového systému.
Po kampani v roku 2004 robila prieskum verejnej mienky agentúra Markant, v ktorej je spoločníkom manžel poradkyne premiéra Táne Rosovej, kandidujúcej za SDKÚ vo voľbách.
V materiáli zverejnenom na stránke ministerstva práce sa píše, že "komunikačné aktivity boli síce naplánované iba do konca mája 2005, no banka si myslí, že by mali pokračovať aspoň do konca júna". Prieskum totiž ukázal, že 37 percent ľudí má stále pocit, že sú nedostatočne informovaní.
ANDREA HAJDÚCHOVÁ