V Základnej škole v Badíne neďaleko Banskej Bystrice chodí na nepovinné náboženstvo asi trištvrtiny žiakov prvého stupňa a približne polovica z druhého stupňa. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK |
BRATISLAVA - Medzi etikou a náboženstvom si prváci a druháci na základných školách povinne vyberali už dvakrát. Od budúceho roka si už budú musieť povinne vyberať všetci žiaci prvého stupňa.
V školách prevažuje záujem o náboženstvo, učilo sa ho 304-tisíc žiakov, etiku malo 119-tisíc žiakov.
V Základnej škole A. Bernoláka v Detve sa ešte vlani väčšina prvákov hlásila na katolícke náboženstvo, o etiku malo záujem deväť žiakov a hoci na otvorenie triedy treba 12, riaditeľ udelil výnimku. Tento rok už vzniklo sedem skupín etiky. "Je to príjemná hodina, deti ju majú rady," hovorí učiteľka Viera Garajová. Etiku by sa podľa nej mali učiť všetky deti, nemala by sa stavať do protikladu s náboženstvom. "Je to náuka o správaní, medziľudských vzťahoch, empatii, o tom, ako spolu vychádzať v rodine, medzi spolužiakmi."
Problém je, ak sa musia spájať ročníky, napríklad na druhom stupni museli spojiť siedmakov, ôsmakov a deviatakov. "Deviataci sú už zrelí a dá sa s nimi hlbšie rozprávať o témach ako závislosti či sexuálna výchova. Siedmaci ešte niektoré témy nepociťujú ako dôležité."
Osobitú skúsenosť so spájaním mali vlani v Základnej škole Jozefa Horáka v Banskej Štiavnici, kde päť prvákov - evanjelikov spojili s deviatakmi. Tento rok spojili žiakov prvého stupňa do jednej skupiny a druhého stupňa do ďalšej, stále ich však nebolo po 12, takže riaditeľ Ján Maruniak musel udeliť výnimku. Rodičia prejavili záujem aj o baptistické náboženstvo, no nenašiel sa vyučujúci, ktorý by spĺňal podmienky vyhlášky - vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Pre budúci rok už učiteľa majú, do skupiny sa však spojí asi osem žiakov - od prvákov až po deviatakov.
Školy opakujú, že najmä učiteľom etiky chýbajú pomôcky. Privítali by pracovné zošity a videonahrávky. Pokiaľ ide o náboženstvo, evanjelici a katolíci mali pomôcky pripravené a štát ich nakúpil.
V niektorých školách učí etiku a náboženstvo ten istý človek, iné sa tomuto modelu bránia. Matka zo Senca sa napríklad sťažovala, že svoje dieťa prihlásila na etiku a "s hrôzou zistila, že ju bez osnov a učebníc učí ten istý bigotný katechéta, ktorý deti susedov učí náboženstvo".
V košickej súkromnej škole na Dneperskej ulici takýto model odmietli. Emília Kušníriková hovorí, že na rímskokatolícke náboženstvo majú katechétku, ktorá vyštudovala aj etiku, no neučí ju. "Netvrdím, že sa etika a náboženstvo vylučujú, ale viem si predstaviť, že pre rodičov - ateistov, ktorí dajú dieťa na etiku, to môže byť problém." V škole deti navštevujú aj evanjelické, reformované a gréckokatolícke náboženstvo, záujem bol o náboženstvo cirkvi bratskej, no nakoniec si deti vybrali etiku.
Väčšina škôl hovorí, že im nerobí problém prijať vyučujúcich, školy v regióne sa spájajú a každá dá učiteľovi časť úväzku.
Riaditeľ trnavskej základnej školy však hovorí, že mal záujem zvýšiť pracovný úväzok učiteľke jazyka a náboženstva, no farár, ktorý v škole učí, sa svojich hodín vzdať nechcel, lebo by nesplnil počet, ktorý mu určil biskup. Každý učiteľ náboženstva musí získať kánonickú misiu od diecézneho alebo dištriktuálneho biskupa.
(haj)