Znížila ich povinnosť poistiť sa proti úpadku. Cestovné kancelárie tak budú musieť platiť menej za ochranu svojich klientov voči tomuto potencionálnemu riziku.
Zmena vyplýva z novely zákona o zájazdoch, podnikaní cestovných kancelárií a cestovných agentúr.
Argumentom predkladateľov novely z Ministerstva hospodárstva SR bolo výrazné zaťaženie oproti ostatným krajinám Európskej únie. V skutočnosti je ochrana cestovných kancelárií veľmi vysoká. Cestovné kancelárie sa poisťujú voči riziku, ktorého pravdepodobnosť je nízka. Poistenie je pre ne teda zbytočne nákladným výdavkom.
Úspešný rok
Minulý rok na Slovensku neskrachovala ani jedna cestovná kancelária tak, aby nechala svojich klientov v zahraničí bez zabezpečenej dopravy z dovolenky, alebo aby vybrala od klientov peniaze a neposkytla im za ne zaplatený výkon. To sú prípady, pre ktoré sa poistenie uzatvára. Poisťovne teda ani raz neuhrádzali za cestovné kancelárie náklady za služby, ktoré by nemohli z dôvodu úpadku uskutočniť. Cestovné kancelárie tak boli poistené voči javu, ktorý minulý rok nenastal. Krachy cestovných kancelárií majú dlhší čas klesajúcu tendenciu. Predchádzajúci rok sa do platobnej neschopnosti dostala len jedna, v roku 2003 žiadna a predtým dve. Odborníci hovoria, že manažéri a majitelia cestovných kancelárií dokážu lepšie predvídať trh a neobjednajú nadmerne veľké kapacity služieb na turistickú sezónu vopred. Cestovná kancelária sa totiž do platobných problémov dostáva najmä vtedy, keď objedná služby, za ktoré zaplatí zálohu vopred a počet turistov je nižší ako predpokladala. Peniaze, ktoré dala za zálohy, jej potom chýbajú pri výplate výkonov jej reálnych zákazníkov.
Klesajúcu tendenciu majú krachy cestoviek i v Českej republike, kde boli v minulosti častejším javom ako na Slovensku. Minulý rok tak ukončili svoju činnosť tri cestovky. Predchádzajúci rok štyri. V roku 2003 ich bolo 12. Aj tu tak dochádza k stabilizácii a ľahšej predvídateľnosti trhu.
Zníženie povinnej hranice
Napriek zlepšeniu podnikania poistenie platia. Prikazuje im to zákon. Umožňuje im síce aj iné formy zabezpečenia, tie sa však v praxi nepoužívajú. Podľa novely zákona upravujúceho ich podnikanie sa má znížiť suma, ktorú si majú cestovné kancelárie nechať poisťovať. Podľa pôvodného zákona
to bolo 30 percent z plánovaných tržieb na nadchádzajúce obdobie. Po vstupe novely do platnosti je to 25 percent. Novela začala byť účinná (až na niektoré ustanovenia) v júni tohto roka. Poisťovne tak budú platiť menšie
poistné.
Pôvodný návrh, ktorý do parlamentu predložilo Ministerstvo hospodárstva SR, zníženie poistnej sumy neobsahoval. Navrhla ho Slovenská asociácia cestovných kancelárií. "Rozsah krytia záruk sa pohybuje v členských štátoch EÚ od 0,5 do 15 %," konštatovala asociácia. "Zaťaženie slovenských cestovných kancelárií je tak neúmerne vysoké a stavia ich v európskom konkurenčnom priestore do zjavne nevýhodného postavenia," obhajovala návrh na zníženie poistnej sumy. Asociácia pôvodne navrhovala zníženie na 15 percent. Ministerstvo akceptovalo zníženie len o päť percent.
Okrem toho v novele sprístupnilo využívanie bankovej záruky. Predchádzajúci zákon ju síce pripúšťal, v praxi bola banková záruka pre nejednoznačné definovanie nepoužiteľná. Cestovné kancelárie tak budú môcť okrem poistenia na zabezpečenie ochrany klientov v prípade ich úpadku použiť i bankovú záruku. To znamená, že cestovné kancelárie o peniaze v prípade, že nedôjde ku krachu, neprídu. Uložené budú v banke a použité len v prípade platobnej neschopnosti. Jednorázovo však bude záruka pre cestovky predstavovať vyššiu záťaž ako poistné. Musia do banky uložiť sumu vo výške časti svojich budúcich tržieb, ktorá bude vyššia ako poistné platené poisťovniam.
Menej ako pred rokom
Ku koncu apríla bolo podľa internetovej stránky Slovenskej obchodnej inšpekcie poistených 214 cestoviek. Je to menej ako minulý rok. Hovorkyňa Allianz Slovenskej poisťovne Lucia Muthová vysvetľuje, že poisťovne budú ešte pribúdať pred začiatkom letnej turistickej sezóny. Povinnosť preukázať poistenie majú cestovky voči každému záujemcovi o ich služby. Potvrdenie
o uzatvorení poistenia musí poisťovňa predložiť zákazníkovi pri podpise zmluvy.
Je povinná informovať ho o podmienkach a rozsahu poistenia zájazdu a podmienkach nároku na poistné plnenie. Poistenie sa vzťahuje na prípady, keď cestovná kancelária nie je pre úpadok schopná poskytnúť dopravu zo zahraničia na Slovensko, keď nie je schopná vrátiť preddavky na zájazd, ak sa neuskutoční a keď nie je schopná vrátiť rozdiel medzi cenou zájazdu a cenou časti už poskytnutého zájazdu.
Peter Apolen