Exotické pivá narážajú na naše tradičné chute

BRATISLAVA - Za belgické, nemecké alebo írske pivo sa v našich reštauráciách alebo hypermarketoch bude aj naďalej ...

BRATISLAVA - Za belgické, nemecké alebo írske pivo sa v našich reštauráciách alebo hypermarketoch bude aj naďalej platiť niekoľkonásobne viac ako za domáce alebo české. Môže za to malý domáci trh, ale aj fakt, že slovenskí pivári neradi menia obľúbené druhy pív. Zahraničným pivovarom, ktoré pôsobia na domácom trhu, sa preto neoplatí vyrábať na Slovensku svoje vlastné značky, a tak ponúkať lacnejšie pivá menej tradičných chutí.

"Cena piva značky Heineken na našom trhu je primeraná a zodpovedajúca kvalite, imidžu značky a možnostiam slovenského trhu. Objem predaja však nie je dostatočný na lokálnu produkciu," povedal Roman Krajňák z Heinekenu. Holandský koncern spolu s juhoafrickou skupinou SAB kontroluje vyše osemdesiat percent domáceho trhu s pivom. Nerentabilnosť takejto výroby potvrdila aj manažérka pre vzťahy s verejnosťou pivovaru Šariš Drahomíra Mandíková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pribúda gurmánov

Belgické kvasinkové alebo špeciálne zafarbené a ochutené pivo, nemecké ležiaky z pšeničného sladu, či silné čierne pivo z Írska teda zostanú drahým dovozovým artiklom. "Priama výroba pripadá do úvahy len na väčších trhoch, slovenský je príliš malý," povedal výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.

Priaznivcov zahraničných licencovaných pív na Slovensku postupne pribúda, oproti roku 2003 sem obchodníci vlani doviezli sedemkrát viac tzv. prémiových a superprémiových pív. Ich dovoz, len o málo prevyšujúci 17-tisíc hektolitrov, však netvoril ani štyri percentá celkového importu, ktorý bol 432-tisíc hektolitrov. Dováža sa najmä české pivo.

Nadnárodné koncerny sa spoliehajú na rozvoj domácich a českých značiek. "Pivovary krčmy naplnia skôr Corgoňom, Martinerom alebo Topvarom. V niektorých krajinách obľubujú v pive napríklad kvetinové vône. Našincom by taký nápoj asi nechutil," povedala Daniela Schmogrovičová z Ústavu biotechnológie a potravinárstva.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský pivár je veľmi konzervatívny, zvyknutý na pivá tzv. plzenského typu, ktoré sa bežne pijú u nás aj v Česku, potvrdila Mandíková. Medzi superprémiové značky však podľa nej patrí aj pivo z Plzne.

Licencie zdražujú výrobu

Spustiť výrobu licencovanej značky je technicky aj časovo veľmi náročné. Napríklad belgické pivo s višňovou príchuťou zreje až niekoľko rokov. "To je náročné na čas a nedá sa predávať na kvantá," vysvetľuje Schmogrovičová. Na Slovensku sa vyrábajú v licencii české pivá.

Cestu do sveta si naopak našiel napríklad slovenský Zlatý bažant vyrábaný Heinekenom. "Rastúci export a dopyt na zahraničných trhoch viedol k spusteniu licenčnej výroby v Maďarsku, Česku a od minulého roku aj v Rusku," povedal Krajňák.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku o spotrebe rozhoduje najmä cena piva. Podľa Šustáka sú bežní pivári veľmi citliví, hoci aj na korunové zvýšenie ceny piva. "V posledných rokoch klesla spotreba ležiakov, v prospech lacnejších pív nižších stupňovitostí," povedal. Zapríčinilo to sčasti aj zvýšenie spotrebných daní na pivo v roku 2003.

Tradične sa najviac piva dováža z Česka, nasledujú dole uvedené krajiny. Vlani vzrástol najmä dovoz plechovkového piva z Nemecka v objeme viac ako 10-tisíc hektolitrov.

Dovoz piva v hektolitroch (hl = 100 l)

Rok 2005 2004 2003
Nemecko 13 682 451 233
Belgicko 1727 391 776
Rakúsko 650 437 74
Írsko 650 779 775
Mexiko 492 93 445
Dánsko 509
Spolu 17 201 2151 2303
Dovoz spolu: 432 000 413 000 410 000

Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu

Poznámka: Ide o odhady. Združenie upozorňuje, že údaje o dovoze piva na Slovensko získava z údajov colnej štatistiky, v ktorej sú nepresnosti. Import sa totiž eviduje niekedy v kilogramoch a niekedy v litroch.

SkryťVypnúť reklamu

V posledných dvoch rokoch mierne klesol slovenský export, pretože sa v niektorých krajinách začala licenčná výroba pív niektorých slovenských značiek.

Vývoz piva v hektolitroch (hl = 100l)

Rok 2005 2004 2003
Česko 31 821 58 000 103 120
Maďarsko 24 177 91 500 3300
Rusko 22 800 10 000 7 320
Nemecko 5858 5100 2350
USA 5076 5000 3440
Kanada 4107 4400 2089
Poľsko 18 295 2400 766
Export spolu: 118 437 183 866 132 972

Zdroj: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu