Katarína Šilhavíková ako Zuzanka a Gustáv Beláček v úlohe Figara. FOTO - JANA NEMČOKOVÁ |
Chlapčenské šibalstvá sú vlastné aj Pinocchiovi
Carlo Collodi: Pinocchio. Bábkové divadlo na Rázcestí. Réžia: Michal Náhlik. Výprava: Soňa Mrázová. Hudba: Peter Vaňouček. Hrajú: Viktor Sabo, Eva Dočolomanská, Slavomíra Fulinová a Jozef Šamaj. Premiéra: 4. júna
Chlapec z dreva a s dlhým nosom. Kto by si ho nepamätal z knižky či televízie? Pinocchia privedú v nedeľu aj do Bábkového divadla na Rázcestí. Nestarnúca rozprávka o malom šibalovi je podľa režiséra Michala Náhlika najmä o dobrodružstve.
"Stále je vo mne kus dieťaťa a, samozrejme, na rozprávkach som vyrástol. Pinocchio je o chlapčenských dobrodružstvách, spoznávaní sveta. Každý malý chlapec má plány, čo chce robiť a vidieť. To je vlastné aj Pinocchiovi," charakterizuje hlavného hrdinu režisér. V Bábkovom divadle na Rázcestí pripravil už predstavenia pre dospelých, scénické čítania, ale aj už spomínané rozprávky. "Sú tu veľmi talentovaní herci a príjemná atmosféra."
Detský divák je však pre Náhlika ten najnáročnejší. "Stále treba udržať jeho pozornosť, niečím ho prekvapovať. Nechcem príliš moralizovať, iba tam prepašovať veselosť," uzavrel režisér. (zk)
Mozartovu operu pripravil činoherný režisér Huba
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svadba. Opera SND Bratislava. Réžia: Martin Huba. Scéna: Jozef Ciller. Kostýmy: Milan Čorba. Dramaturgia. Hudobné naštudovanie: Jaroslav Kyzlink. Dirigenti: Jaroslav Kyzlink, Marián Lejava. Hrajú: Martin Babjak, Dalibor Jenis, Helena Kaupová, Adriana Kohútková a ďalší. Premiéra: 2. júna.
Podľa režiséra Martina Hubu je opera ako žáner dnes veľmi ambiciózna v hľadaní nových postupov. Tam, kde sa stavy duše nedajú slovami vyjadriť, vidí veľký priestor pre hudbu. Sám nevidí striktnú deliacu čiaru medzi operou a činohrou, možno aj preto, že jeho mama, povestná Mimi, bola opernou speváčkou. Vo Figarovej svadbe spievala všetky sopránové party od Babariny cez Zuzanku až po Grófku.
Šéf opery Marián Chudovský "veľmi rád podstúpil riziko" s angažovaním činoherného režiséra a dirigent Jaroslav Kyzlik označil naštudovanie za "historicky poučné". Huba sa chcel vyhnúť nástrahám prvoplánovej situačnej komédie.
Protagonisti oceňovali, že režisér v opere odviedol úžasnú pedagogickú prácu pri odbúravaní hereckých nánosov. "Je to pre nás bonus," tvrdí Ján Ďurčo, Gróf Almaviva. Jeho alternant Pavol Remenár ocenil, že mohol v tejto sezóne pracovať s dvomi režisérskymi osobnosťami - Petrom Konwitschnym a Martinom Hubom. (zu)