V regiónoch, kde poklepú dopoludnia základný kameň ako ministri, majú popoludní míting svojej strany ako kandidáti na poslancov.
Český politológ Jiří Pehe hovorí, že rovnaké je to aj v Česku. "Politici si nenechajú ujsť žiadnu príležitosť, aby sa mohli objaviť pri takýchto akciách. Podobne sa správajú aj politici v Nemecku či Amerike."
Predvolebné akcie na Slovensku najviac využíval Vladimír Mečiar v roku 1998. Na slávnostné otvárania diaľnic si zaplatil prítomnosť zahraničných celebrít. Členovia Dzurindovej vlády v roku 2002 tiež pred voľbami prestrihávali pásky alebo poklepávali základné kamene výstavby.
Pred tohtoročnými voľbami sa predvolebné akcie ministrov orientujú skôr na menšie stavby v regiónoch, ktorých je aj vzhľadom na spolufinancovanie z eurofondov veľa.
V apríli premiér a predseda SDKÚ Mikuláš Dzurinda na železničnej stanici v Prešove vložil do chodníka dlaždičku a poklepal ju. Začal tak rekonštrukciu stanice, pribudnú v nej napríklad nové peróny.
Vo Výčapoch-Opatovciach v okrese Nitra poklepal minister životného prostredia László Miklós z SMK základný kameň výstavby kanalizácie a vodovodu. Podobných príkladov je viacero.
Súkromné celoštátne televízie a noviny si zväčša takéto akcie nevšímajú, robia to však regionálne médiá, pre ktoré je to často udalosť dňa. Keď napríklad Dzurinda otváral výrobňu súkromnej spoločnosti vo Vrbovom, písali o tom Trnavské noviny, Slovenský rozhlas tam mal vyslaného redaktora.
Členovia vlády chodia do regiónov pred voľbami častejšie aj na návštevy podnikov, na stretnutia so starostami, otváranie hasičských pretekov a podobne.
Poklepávanie základných kameňov a prestrihávanie pások je podľa politológa Lászla Öllösa normálne. Na predvolebné akcie vozia vládnych politikov autá platené štátom. Opozícia takú možnosť nemá. Öllös si však nemyslí, že je znevýhodnená, lebo má iný priestor. Môže žiť z kritiky vlády. "Ak sa do vlády dostane opozícia, o štyri roky to znova bude rovnaká situácia, len v opačnom garde."
Podľa sociológa Pavla Haulíka prestrihávanie pások môžu ľudia vnímať ako súčasť zviditeľňovania sa, ak sa akcia dostane do médií. "Inak to nemá význam," hovorí. Postoj voliča sa vytvára dlhodobo a tieto aktivity "zaváňajú predvolebnou účelovosťou", čo volič vníma. "Určite to nie je aktivita, ktorá by na Slovensku patrila medzi úspešné," hovorí.
RICHARD FILIPKO