
Takto by mala vyzerať diaľnica uprostred mesta. FOTO – ARCHÍV
„Na hlavnej križovatke neustále vzniká kolaps. Túruje nám to pod oknami, je tu neuveriteľný hluk a smrad. Cesta je samá jama,“ hovoria obyvatelia mesta, ktorí bývajú tesne pri hlavnom cestnom ťahu. Najviac je premávkou v meste postihnutých takmer sedemtisíc obyvateľov sídliska Stred.
Odbremeniť premávku cez centrum by mala práve diaľnica, ale jej ťah cez mesto vyvoláva v ľuďoch nevôľu. Vysoká miera exhalátov, hluk a prach sú najčastejšími argumentmi, prečo ľudia nesúhlasia s tzv. mestským variantom diaľnice, ktorý presadzuje Slovenská správa ciest.
Občianske združenia Diaľnica a ľudia a Diaľnica a príroda zorganizovali petičnú akciu, ktorou chcú kompetentných upozorniť na svoju nespokojnosť. Podľa aktivistu Juraja Smatanu má dokumentácia Slovenskej správy ciest, ktorú predložila na verejné prerokúvanie, vážne nedostatky. „Správa ciest sa pokúsila dokázať ‘environmentálnu výhodnosť‘ zmanipulovaním hodnotiacej dokumentácie,“ tvrdí Smatana. „Viaceré posudky nezávislých odborníkov hovoria o použití tzv. bulharskej konštanty, ktorou znásobíme číslo, aby sme dosiahli vopred určený výsledok.“ Smatana tvrdí, že Slovenská správa ciest vyvíja na obyvateľov sídliska psychický nátlak: „Môžu si vybrať – kolóna áut pod oknami alebo diaľnica nad hlavami.“
Predstavitelia mesta považujú za najvhodnejší tunelový obchvat mesta, no jeho prekážkou je finančná náročnosť. Radnica preto sformulovala podmienky, na ktorých bude trvať, ak diaľnica povedie cez mesto. Primátor Ľubomír Lackovič: „Požadujeme protihlukové opatrenia, nadštandardné estetické riešenie viaduktu a úhradu vynútených investícií. Tie súvisia s nutnosťou nového územného plánu a s výstavbou päťsto bytov vrátane infraštruktúry.“ Podľa primátora sa totiž zmení funkčnosť rodinných domov, ktoré stoja vo vytypovanej lokalite, a tým sa znehodnotia.
O problém prejavili záujem aj poslanci za Stranu zelených na Slovensku Ladislav Ambróš a František Halmeš. Šéf okresného združenia strany Ivan Cehelský sa však nazdáva, že diaľnica cez mesto je prijateľná: „Vznikne integrovaná líniová stavba, železnica a diaľnica. Dopravné cesty by sa mali integrovať, aby sa zbytočne nezaberala pôda. Biokoridory sú už aj tak vážne narušené predošlými stavbami.“
ANDREA HARMANOVÁ
Existuje viacero variantov vedenia diaľnice D 1 v úseku Sverepec – Vrtižer
Argumenty Slovenskej správy ciest proti diaľničnému obchvatu mesta cez dva tunely podľa vedúcej útvaru predinvestičnej prípravy diaľnic SSC Daniely Pyszkovej:
– je najdrahší, návratnosť investícií o 19,3 roka
– nie je dosť bezpečný, lebo medzi dvoma tunelmi (vyše 4 km) sú ešte aj mosty (vyše 4 km, miestami vysoké až 80 m)
– geológovia odporúčajú vyhnúť sa tunelom
Argumenty za variant V 2, ktorý povedie stredom mesta:
– oproti variantu V 1 je lacnejší o 9 miliárd, a to aj pri vybudovaní protihlukových stien a úpravách okolia, návratnosť investícií je do 9,76 roka,
– treba rýchlo niečo robiť, lebo situácia v meste je neúnosná
Variant obchvatu s tunelmi (V 1) už v roku 1997 odporúčalo ministerstvo životného prostredia, do konca júna by malo posúdiť vplyvy na životné prostredie. (aha)